|
A Domonkos Rend és a Domonkos
Család felépítése A Domonkos Család nemzetközi
katolikus szervezet, amelybe beletartozik minden
olyan csoport, amelyik Szent Domonkos
követőjének vallja magát: szerzetesek,
nővérek, világi testvérek, ifjúsági
mozgalmak, önkéntesek és imaközösségek
tagjai. A Család minden egyes ágának más-más
az életformája, mégis van bennük közös
vonás: a domonkos lelkiség követése és
hirdetése.
A Domonkos Rendbe tartozóknak soroltuk
régebben:
- A régi szóval élve az úgynevezett
elsőrendet: a fogadalommal a rendfőnöknek
magukat elkötelezett szerzetesférfiakat, akik
közösségben élnek. Vannak köztük
felszentelt papok és segítő testvérek. Fő
feladatuk a hithirdetés Szent Domonkos
szellemében. Nevük: prédikáló testvérek
(domonkos atyák). Ez az ág alakult meg
időrendben másodikként.
- A régi szóval élve az úgynevezett
másodrendet, azokat a fogadalommal a
rendfőnöknek magukat elkötelezett
szerzetesnőket, akik zárt közösségben
szemlélődő életet élnek. Kolostoraik mind a
rendfőnökhöz tartoznak. Külső
tevékenységet nem folytatnak, fő feladatuk az
imádságos háttér biztosítása a prédikáló
testvérek munkájához, amiért is Szent
Domonkos először ezt az ágat alapította meg.
Nevük helyesebben: szemlélődő domonkos
apácák.
- A régi szóval élve az úgynevezett
harmadrendi szerzetes nővéreket, akik
fogadalommal elkötelezik magukat
kongregációjuk helyi főnöknőjének, és a
helyi püspök védnöksége alatt
tevékenykednek. Közösségben élnek és aktív
apostoli tevékenységet végeznek Szent Domonkos
szellemében házukon kívül: általában
tanítanak és hitoktatnak. Modernebb nevük:
aktív apostoli életet élő domonkos nővérek.
- A régi szóval élve az úgynevezett világi
harmadrendiek, akik a világban helyükön
megmaradva rendezett családban vagy egyedül
élnek. A rendfőnöknek ígérettel kötelezik
el magukat arra, hogy lelki-erkölcsi értelemben
követik Szent Domonkos szellemiségét, de nem
vállalnak fel együtt élő szerzetesi
életközösséget. Rendszeres közösségi
találkozókon vesznek részt. Apostoli
tevékenységet folytatnak saját
környezetükben. Új nevük: világi domonkosok.
E két utóbbi ág egy
közös tőről indult. Munoz di Zamora
általános rendfőnök 1285-ben adta ki a
harmadrend első szabályzatát. Tagjai
elkötelezett bűnbánók voltak, akik aktívan
támogatták a rend apostoli célját. Ekkor még
nem különültek el egymástól, később
körvonalazódott a kétféle hivatás: az
együtt élő harmadrendi nővérek közössége,
azaz a kongregáció, és a mi águnk: a
továbbra is a világban, családjukban élő
világi domonkosok közössége.
Miben áll a bekövetkezett
változás? Sok régi szó és fogalom elavult,
ezenkívül újfajta módon is csatlakoznak
emberek a domonkos szellemiséghez. Azt a
legnagyobb halmazt, amit azelőtt Domonkos
Rendnek neveztünk, most általánosan
elfogadottan Domonkos Családnak hívjuk.
Domonkos Rendnek korunkban csak - régi szóval
élve - az úgynevezett első- és másodrendet
nevezzük. Egyházjogilag ez így helyes, hiszen
az ő életük közvetlen irányítója
engedelmességi fogadalmuk által rendi
elöljárójuk. Egy világi domonkos
élethelyzetét azonban nem szabhatja meg rendi
elöljárója, mivel csak lelki-erkölcsi
értelemben tartozik oda. A világi domonkosok
autonóm közösséget alkotnak. Az úgynevezett
harmadrendi nővérek szintén engedelmességgel
tartoznak elöljárójuknak, de egy-egy
kongregáció csak helyi jellegű. Újabban
megalapították a domonkos nővér kongregációk
nemzetközi szövetségét is Dominican Sisters
International néven.
Az új elnevezések
világosabban jelölik meg a különféle
hivatások helyét a nagy Családban. Sőt,
lehetőséget kínálnak több új típusú
odakapcsolódásra. Jó volna, ha itthon is
áttérnénk a modern elnevezések
használatára, amelyeket világszerte már jó
pár éve használnak. Így például nem
fordulna elő, hogy egy világi domonkos
közösségi tagot félig szerzetesnek
néznének, hanem kikristályosodna a fogalom:
ők Szent Domonkos-i lelkiséget követő, a
világban élő elkötelezett katolikusok. A
világi domonkosok nem valamiféle
,,harmadrendi-harmadrendű,, szerzetesek, és nem
is kell, hogy annak látsszanak - ezt tudjuk
jól, de a régi elnevezés félreértésre adhat
okot. A Domonkos Család minden ágának a tagjai
egyformán értékes életet élhetnek más-más
módon, de Szent Domonkost követve. Egyikük sem
első-, másod- vagy harmadrendű! A régi
fogalmak elhagyásával megszűnne a kellemetlen
érzést keltő mellékzönge is.
A Domonkos Család Istenhez
vezető útja a kommunikáció. Mai szóval
nevezhetnénk a katolikus egyház nemzetközi
kommunikációs csapatának is. A Prédikáló
Testvérek Rendjét Szent Domonkos a 13.
században alapította, s azóta az egész
világon elterjedt. Magyarországon 20 szerzetes,
körülbelül 50 nővér és 100 világi domonkos
alkotják a Családot. Néhány szerzetes
testvér és nővér külföldön folytatja
tanulmányait.
Házaspárok éppúgy
tagjai lehetnek a világi domonkos
közösségnek, mint egyedülállók. Ők nem
szerzetesek. Vannak köztük tanárok, orvosok,
hitoktatók és sokfajta segítő
foglalkozásúak. E közösségek rendszeresen
találkoznak templomokban és családoknál.
Programjuk az ima és a tanulás testvéri
közösségben, de továbbra is a saját
családjukkal élnek. Együtt fejlesztik
tudásukat, hogy meg tudjanak felelni a 21.
századi ember kérdéseire, felhasználva minden
lehetőséget a legegyszerűbbtől a legmodernebb
kommunikációs eszközökig.
A vezérmotívum a tenni
akarás azért, hogy minden körülöttünk élő
ember megismerje és megszeresse a Teremtőt. A
fő eszköz: a szó. Minden domonkos életében
központi szerepe van az Istenről és az
Istennel folytatott kommunikációnak. A
folyamatos szakirányú képzés/önképzés
biztosítja, hogy friss ismeretekkel
rendelkezzünk. De a beszéd önmagában kevés
lenne hiteles élet nélkül, amelynek a
mindennapi ima az alapja.
Történelmi háttér
Rendalapítónk Szent
Domonkos szerzetespap (1170–1221), akinek
programja ma időszerűbb, mint valaha. 789
évvel ezelőtt, 1216-ban alapította meg a
Prédikátorok rendjét, ezen belül a magyar
rendtartományt 784 éve. Ugyanabban az évben,
1221-ben halt meg, emléknapját augusztus 8-án
tartja az egyház. Szent Domonkos azt is
tervezte, Magyarországra jön, hogy a kunokat
megtérítse, de a rendi káptalan ezt nem
engedte meg neki. Domonkos ezért Magyarországi
Pált bízta meg a rendtartomány
megalapításával, ő halt vértanúhalált a
tatárok keze által 1241-ben.
A Libellus de principiis
Ordinis Praedicatorum, azaz a Könyvecske
a Prédikátorok Rendjének kezdeteiről
című krónikát1
Szászországi Boldog Jordán (1175–1237), a
rend második általános főnöke írta.
Időrendben ez az első munka Szent Domonkosról
és rendjéről, amely valószínűleg
1232–1233-ban keletkezhetett. Ebben a
krónikában hű képet kaphatunk a
rendalapítóról.
Szent Domonkos sok téves
nézetű embert vezetett vissza a helyes útra
szelíd szóval és élete példájával. A 21.
századi embert megszégyenítő élettempója
volt, kolostorai körül - melyeket forgalmas
helyeken alapított - gyümölcsöző lelkiélet
alakult ki. Élete utolsó öt évében 60
kolostort alapított szerte Európában - gyalog
járva. Állandóan úton volt, éjszakáit a
templomokban töltötte: a bűnösök
megtéréséért imádkozott. Az terjedt el
róla, hogy csak Istenről vagy csak Istennel
beszélt.
Egy alkalommal
püspökével, Diegóval Dél-Franciaországon
át utazott, ahol akkor élte virágkorát az
albigensek eretnek mozgalma. Követőik többek
között azért fordítottak hátat az
egyháznak, mert a papság élete szöges
ellentétben állt az Evangéliummal. A kor
szokása szerint a püspökök joga volt a
prédikálás, de sok esetben elhanyagolták az
Evangélium hirdetését. A hívő nép is
tájékozatlanná vált a hitélet kérdéseiben.
A templomok kiürültek, a szentségeket nem
tisztelték. Az eretnek mozgalmak azért
virágozhattak a 13. századi Franciaországban,
mert rendkívül nagy volt az éhség az olyan
hiteles tanításra, amit a hithirdető személy
életpéldájával tanúsított. Szent Domonkost
mélyen megrendítette Dél-Franciaország
helyzete. Felfedezte a mozgalom követőiben a
rossz útra tévedt keresőket. Sikerült
megtalálnia a helyes arányokat: az egyházhoz
hű volt mind tanításában, mind
életpéldájával. Komoly tudományos
képzettsége támasztotta alá hithirdető
tevékenységét. Rómában III. Ince pápa
megbízta a püspököt és Domonkost, hogy
csatlakozzanak a Dél-Franciaországban működő
cisztercitákhoz, és fékezzék meg az
eretnekeket. A ciszterciták a kor szokásai
szerint lóháton jártak, pompás öltözetben,
és így próbáltak sikereket elérni - minden
eredmény nélkül, szemben a mezítlábas,
aszketikus életet élő
vándorprédikátorokkal. Domonkosék más utat
választottak. Elsőként azt vizsgálták meg,
hogy mi az a kevés jó, ami azért mégis
megtalálható az eretnekeknél. Átvették
tőlük az apostolok szegénységét, ami a papok
életében hallatlan volt. Faluról falura
mezítláb gyalogolva prédikáltak, feddhetetlen
apostoli életet élve, erőszakmentes
hitvitákat folytattak a tévtanok hirdetőivel.
Amikor Diego püspök 1207-ben meghalt, Domonkos
egyedül folytatta útját. A térítés nem ment
könnyen, de végül az albigensek vezetői is
szóba álltak vele, és rengeteg embert
térített vissza az egyház hagyományos
tanításához.
Szent Domonkos a
szegénységet nem önmagáért szerette, hanem
azért, mert ez tette lehetővé mobilitását.
Szegénysége, kiszolgáltatottsága láthatóvá
tette az isteni Gondviselést. Nem azért
alapította meg a Prédikáló Testvérek új, a
meglévőktől teljesen különböző
szerzetesrendjét, hogy rendet alapítson, hogy
,,önmagát megvalósítsa,,, hanem az ő
életformáját követők számára az egyház
keretein belül működő érvényes formát
keresett az apostoli élet megvalósítására.
Tehát a rendalapítás nem öncélú volt, mint
ahogy a szegénység és a tisztaság is csak
eszközök voltak. Leginkább négy jellemző
miatt mondjuk ezt a szerzetesrendet eltérőnek a
13. században már működőktől: a tanulás,
amely előkészíti a prédikálást, a
mobilitás és a koldulás. Rendje az első, és
egyben az egyetlen papi rend abban a korban,
amelyik jogot kapott a pápától a
prédikálásra, hiszen az a püspökök
kiváltsága volt. A mobilitás azt jelentette,
hogy nem egy kolostorhoz kötötte az életét a
szerzetes testvér a fogadalom által, hanem a
Rendhez, azaz oda küldték, ahol éppen a
legégetőbb szükség volt rá. A szegénység
és a tisztaság biztosította ehhez a
szabadságot. Ráadásul forgalmas egyetemi
városokba is telepítettek kolostorokat, szemben
a hagyományos monasztikus rendekkel, amelyek
inkább elvonultak a világ zaja elől. Így
tudták hatékonyan hirdetni az Igazságot a
világban. A koldulás által tapasztalták meg
Isten jóságát, lehetőséget adva sokaknak az
irgalom és a szeretet cselekedeteire, a
testvérek kiszolgáltatottsága által.
A legalapvetőbb a domonkos
hivatásban a rendalapító személyének a
szeretete. Ha érdeklődéssel tanulmányozzuk az
életét, és az megérint, meghallhatjuk a
hívó szót. Ekkor születik meg bennünk a
hivatás, azaz a válasz a hívó szóra: a
döntés, hogy feltétlenül őt kell
követnünk. Ennek beteljesítéséhez meg kell
próbálnunk elsajátítanunk életstílusát,
figyelve az idők jeleire. Ha megszerettük Szent
Domonkost, és imáinkban kapcsolatot tartunk
vele, akkor fogjuk tudni követni őt
életállapotunknak és a történelmi kornak
megfelelő módon.
Nagy középkori elődünk
Sziénai Szent Katalin, világi domonkos,
egyházdoktor (1347–1380). ,,A zűrzavaros 14.
században született egyleány, aki férfiakat
megszégyenítő elszántsággal és erővel
imádkozott, vezekelt és harcolt Krisztus édes
Menyasszonyáért és a földi Krisztusért,
ahogy ő az egyházat és a pápát szokta
nevezni (...). Tanításának sajátossága, hogy
amit Aquinói Szent Tamás elvont, cizellált
rendszerben fogalmazott meg az egyház
tanításából, ugyanazt Katalin - a mindennapi
élet konkrét problémáit Istenben elfogadva
és megoldva - »egzisztenciálisan« közli
tanítványaival,, - olvashatjuk róla a Diós
István-féle Szentek életében. Katalin
nem klauzúrás apáca volt, hanem a városukban
élő bűnbánó domonkos harmadrendi nővérek (mantelláták)
közé tartozott. Ez volt a mai világi
domonkos közösség történelmi elődje.
Katalin belépése után is családja házában
maradt. Három éven át visszavonultan élt,
csak templomba járt el, majd Krisztussal
történt misztikus eljegyzése után tevékeny
életbe kezdett. Harcolt a békéért és az
igazságért. Hamar elterjedt, hogy milyen jó
lelki tanácsadó, tanítványai csoportba
szerveződtek körülötte. Sokat tanulhatunk
fennmaradt leveleiből, a gyóntatója által
írt életrajzából, valamint az Úr Jézussal
folytatott misztikus Dialógusából.
A világi domonkosok
szabályzatából
Az apostoli
küldetésünkről: Szent Domonkoshoz, Sziénai
Szent Katalinhoz és sok más testvérhez
hasonlóan - akiknek élete a Rendre és az
egyházra példás hatással volt - a világi
domonkosok is a testvéri közösségből
merítenek erőt. Ez mindenekelőtt a hitükről
való tanúságtételben erősíti meg őket,
valamint abban, hogy érzékenyen reagáljanak a
mai emberek szükségleteire, és hogy az
Igazságot szolgálják (II/5). Előtérbe
helyezik az egyház mai apostoli feladatainak
alapvető céljait, és különös sürgetést
éreznek arra, hogy valódi együttérzést
tanúsítsanak az ínség minden formájával
szemben, hogy megvédjék a szabadságot és
előmozdítsák az igazságosságot és a békét
(II/6). Mindig emlékezzenek arra, hogy a
domonkos karizma által indíttatva az apostoli
munkának a szemlélődésből kell fakadnia
(II/7).
Alapvető forrásaink: az
Isten szava, a Szentírás, különösen az
Újszövetség olvasása; ajánlott a napi
szentmise, szentáldozás; a gyakori
szentgyónás; a zsolozsma elmondása a Domonkos
Családdal közösen, valamint magánimádság,
például elmélkedés, rózsafüzér; a szív
állandó megtérése az Evangélium bűnbánati
szellemének és gyakorlatának megfelelően; a
kinyilatkoztatott Igazság kitartó
tanulmányozása, korunk problémáinak
folyamatos átgondolása a hit fényében; a
domonkos hagyománynak megfelelően buzgó
áhítat Szűz Mária, Szent Domonkos Atyánk és
Sziénai Szent Katalin iránt; rendszeres
lelkigyakorlat (II/10).
A teljes domonkos képzés
alapvető forrásai: Isten szava, teológiai
gondolatok és azok átelmélkedése; a
liturgikus ima; a Domonkos Rend története és
hagyománya; az egyház és a Rend kortárs
dokumentumai; az idők jeleinek megértése
(II/13).
Fogadalom, illetve
ígéret: a Domonkos Család világi
közösségébe való belépéshez fogadalmat,
illetve ígéretet kell tenniük a belépni
kívánóknak, amellyel elkötelezik magukat
(II/14).
A rendi joghatóság és a
közösségek autonómiája: a világi
közösségek a Rend joghatósága alatt állnak,
de a világiak sajátos autonómiájával
rendelkeznek, ezáltal önmagukat önállóan
kormányozzák (III/18).
Rendi szinten: az
általános rendfőnök, mint Szent Domonkos
utódja és az egész Domonkos Család feje, a
világ minden domonkos közösségének
elöljárója (III/19). Tartományi szinten: a
tartományfőnök áll a közösségek élén
tartományának határain belül. A világi
közösségek hozzák létre tartományi
tanácsukat. Ez a tanács választja a tartomány
világi elnökét (III/20). (Egy domonkos atya
asszisztál a tartományi tanácsnak.)
Közösségi szinten: a helyi közösséget a
világi vezető és a közösség tanácsa
együttesen vezeti (III/21). (Egy domonkos atya
vagy nővér asszisztálásával.)
A világi közösségek
mellett, amelyekre ez a szabályzat érvényes,
léteznek papi közösségek is, amelyekre
külön szabályzat vonatkozik (nem szerzetesi,
hanem egyházmegyei szolgálatban lévő papok
közösségeiről van szó.)
Előírások a
magyarországi világi domonkos közösségek
számára (A szabályzat kiegészítése): ki-ki
a maga helyén maradva csatlakozik a Domonkos
Család egy világi közösségéhez.
Szemlélődő lelkiségre, önmegszentelő,
bűnbánó, engesztelő és apostoli küldetésre
ígérettel kötelezik el magukat. Ígéretük
betartását lelkiismereti felelősséggel
vállalják. Ez azt jelenti, hogy a szabályzat
és az előírások be nem tartása nem bűn, de
rendetlenség, és betartása elvárás. A
világi domonkosok imáikkal, keresztény
hűségükkel, elkötelezett cselekedeteikkel a
jelenkor sürgető feladatait törekszenek
megoldani a lelkek üdvössége érdekében
(I/1).
Az egyházközségek,
plébániák szolgálatában: a miséző pap
körüli teendők rendszeres ellátása és
egyéb egyházi szolgálatok (I/2). Az egyéni
életvitelben: az állapotbeli kötelességek
példás teljesítése (I/3).
A felvétel
követelményei: új tagként felvételt
nyerhetnek mindazok a római katolikus vallású
18 éven felüli, bérmált férfiak és nők,
akik a katolikus hit és erkölcs alapvető
tanításait ismerik, elfogadják és élik,
valamint nincsenek elkötelezve más olyan
lelkiségi mozgalomhoz, amelyik szabályzattal
rendelkezik. Világi foglalkozásúak, akik
hivatásuk megtartása, ellátása mellett a
domonkos világi közösségek szabályai
szerinti feltételeket vállalni tudják.
Lehetnek egyedülállók, vagy szentségi
házasságban élők. Minden jelentkezőnél és
tagnál egyaránt elvárás az egyházjogilag
rendezett életállapot és az annak megfelelő
tisztaság. Házasoknál ajánlott, hogy
lehetőség szerint mindketten csatlakozzanak a
világi közösséghez. Ha csak az egyik fél
lép be, akkor az semmiképpen sem történhet a
házasság rovására. Egyházmegyei
szolgálatban lévő papok is csatlakozhatnak. Az
alkalmasság megítélésénél fontos szempont
az alkalmazkodó képesség (II/1).
A közösségi élet belső
rendje: a közösségekben a tagok száma minimum
3, maximum 14–16 fő. A helyi közösség
vezetője vagy megbízottja szervezi a
találkozókat, amelyeknek rendjét és módját
önállóan határozzák meg a szokásokat
figyelembe véve, általában havi egy-két
alkalommal. Az összejövetelek alapvető elemei:
szentmise, imádság, tanulás, domonkos
ünnepek, emléknapok és a testvéri kapcsolatok
ápolása.
Elszigetelt, magányos
világi domonkosok: életállapotuk (például
egészségük vagy a távolság) miatt nem
képesek közösségi összejöveteleket
látogatni, ők levelezés útján tartják a
kapcsolatot egy közösséggel.
A közösségek 1950
és 2005 között Magyarországon
A tökéletesebb élet
eszményének vágyával köti meg házasságát
egy ifjú pár: Dohány Pál és Edit a budapesti
domonkos templom oltáránál. Az esküvőn
,,véletlenül,, jelen van valaki, aki meghívja
őket Szent Domonkos atyánk akkor már titokban
működő világi családjába. Innen indul a
közös út a domonkos életeszmény
követéséhez, melynek megélésére szóló
szándékot 1956 májusában örökfogadalom
pecsételi meg.
A szigorúan titkos
jelölt- és újoncoktatások, Szigeti József
domonkos atya elmélkedései kincset jelentettek
abban az időben, amikor a szellem gúzsba kötve
sínylődött. A rend elöljárói és tagjai
hiteles, sőt szent dominikánus életpéldáját
mutatták be a szétszóratás körülményei
között, amikor állandóan fennállt a
letartóztatás veszélye. A testvérek egész
életét különösképpen is meghatározta P.
Verebélyi Pál Jácint (1912–1986), P. Szigeti
Imre József domonkosok (1907–2001) és
Horváth Lola Ágnes világi domonkos
(1908–1974) példája, helytállása és
munkássága.
1986 májusában Jácint
atya temetése Niklán. A ravatalnál, a sírnál
több évtized utáni egymásra találások,
felismerések. Cím- és telefonszámcseréket
követ keresés, találkozás,
közösségépítés tervezése. 1989
márciusában Hári Jenőné Anna nővérünk
kezdeményezésére Szigeti József atya
vezetésével - aki 1957 és 1975 között 16
évet töltött börtönben - újraindul Szent
Domonkos atyánk budapesti kis csapata. A
csapatban ott van Dohány Pál és felesége,
Edit is.
Mészáros Domonkos
domonkos atya kezdeményezésére sorra
szerveződtek a közösségek az országnak a
Dunától keletre fekvő részén. Ahová csak
helyezték, felgyújtotta az emberekben a Szent
Domonkos iránti szeretetet és a közösség
utáni vágyat. Így alakultak meg a
közösségek: Orosházán (1983),
Hódmezővásárhelyen (1984), Isaszegen (1984),
Szentesen (1985), Emődön, Lakiteleken (1988),
Debrecenben (1995) és Budapesten a második közösség
(1992). A budakeszi közösség alakulásánál
Michael Marsch német domonkos atya
bábáskodott. Szendrőn már az emődi
közösség hatására szerveződtek meg,
Kerekegyházán pedig egy országos
lelkigyakorlat után.
,,A székesfehérvári
világi domonkos közösségek tagjai a 90-es
évek elején, a Rend újjászületésekor
kerültek kapcsolatba Dr. Hosszú Lajos Ince
atyával. Sok éven át volt a székesfehérvári
Magyarországi Boldog Pálról nevezett
közösség lelki vezetője. Vállalta a gyakori,
fárasztó utazást Győrből
Székesfehérvárra, hogy buzdítsa világi
testvéreit Szent Domonkos atyánk követésére.
Igazi elkötelezett domonkos testvér volt, aki
előadásaival, szentbeszédeivel,
lelkigyakorlataival a domonkos lelkiség alapjait
igyekezett megtanítani nekünk,, - írja
Merényi Endre Bálint testvér a Domi
Híradóban. Győrben is Ince atya vezette a
világi domonkosokat, Nagylózson pedig Csertő
György atya.
Jelenleg 10 közösség
működik az országban. Nyaranként országos
lelkigyakorlatot szervezünk, valamint évente
három alkalommal országos lelkinapot.
Apostoli feladataink
Mindegyikünkről
elmondható, hogy családunkban, a munkahelyünkön,
a nevelés és a véleményformálás útján
apostolkodunk. Megpróbáljuk megteremteni az
életállapotunknak megfelelő egyensúlyt a
domonkos szemlélődés és aktivitás között.
Helyi egyházközségeinkben a legkülönfélébb
feladatokat látjuk el, például imacsoportot
vezetünk, egyháztanácsi tagként programokat
szervezünk, sekrestyésként dolgozunk, a
templomban és a plébánián asztalos- és
egyéb szakipari munkákat elvégzünk,
katekumeneket oktatunk, szociális munkások, az
egyházi szeretetszolgálat munkatársai,
hitoktatók vagyunk, a plébániai karitászban
tevékenykedünk, Rózsafüzér társulatokat
vezetünk, oltárt díszítünk, plébániai és
domonkos lapokat és könyveket adunk ki, írunk
helyi önkormányzati és egyházi lapokba,
lelkiségi írásokat fordítunk, széleskörű
levelezést folytatunk a testvérekkel, időseket
látogatunk, áldoztatunk, lelkipásztori
kisegítőként dolgozunk, szociális otthonokban
látogatjuk az időseket. Olyan is van köztünk,
aki az utóbbi években sokat betegeskedik, így
szenvedéseit ajánlja fel.
Sajátosabb
tevékenységeinket is a domonkos szellemiségben
végezzük. Néhány példa testvéreink
életéből: egyik-másik testvérünk a Vakok-
és Gyengénlátók városi csoportjának
vezetőjeként igyekszik minden ügyes-bajos
dolgot elintézni a rászorulóknak; egy idős
szerzetesnővért rendszeresen elvisz a
vasárnapi szentmisére és utána vendégül
látja ebédre; katolikus gimnáziumi igazgató,
egyetemi oktató, aki munkáját küldetésként
végzi; gyógypedagógusként vak gyermekek
iskolás kor előtti korai fejlesztésével
foglalkozik. A fenti példákat a magyar tartományból
merítettem, de testvéreink egészen
hasonlóképpen élik meg hivatásukat
Európa-szerte, illetve a világ többi részén
is.
Világi domonkosok
egy új Európáért
Néhány aktív világi
domonkos kezdeményezésének köszönhetően
1989 óta háromévenként rendszeresen tartunk
európai szintű konferenciákat a közösségek
számára. 1998-ban megválasztottuk az első
hivatalos európai tanácsunkat, és kidolgoztuk
saját működési szabályzatunkat.
A legutóbbi európai
találkozó az Európai Unióhoz csatlakozásunk
időpontjában volt, 2004 májusában
Németországban ,,Világi domonkosok egy új
Európáért,, címmel. Fontosnak érezzük a
tevékeny munkálkodást Európa lelki
megújulásáért. Mindenki ott tud tenni érte,
ahol él. Célunk a testvéri kapcsolatok
kialakítása, ápolása, és az ott elhangzottak
otthoni feldolgozása, ami remélhetőleg előre
viszi a közösségeket Szent Domonkos útján
egy új, keresztény Európa építése felé. A
témák között szerepelt: Hol kap helyet az
új Európában Jézus?; Milyen európai polgár
lenne Krisztus ma?; Az imádság helye a dolgozó
ember életében - az Imádságlépcsők
című kis könyvben ezt fogalmaztam meg.
Az európai szintű
szerveződést követte 2001-ben a világi
domonkosok nemzetközi tanácsának
megalapítása, melyben minden földrészt
egy-egy tag képvisel. Az első nemzetközi
konferenciát 2006-ra tervezzük.
Ma Európában
körülbelül 10 000 világi domonkos él, míg
világszerte összesen körülbelül 100 000,
melyből 63 153 Ázsia-Óceánia területén és
2 511 Dél-Amerikában.
Rózsafüzérrel a
békéért!
Az európai Domonkos
Család első közös projektje: ,,Mondd:
imádkozom a békéért és teszek is érte!,,
2002 májusában Olaszországban az európai
Domonkos Család találkozóján a rend minden
ágának képviselője elfogadta a fenti
szolidaritási projektet, amelyet támogat Carlos
Azpiroz Costa általános rendfőnök atya, Joao
Xerri atya, a Domonkos Rend Igazság és Béke
Bizottságának vezetője és Margaret Ormond
nővér, a Domonkos Nővérek Nemzetközi
Szervezetének elnöke. Eva Kameniarova, a
világi domonkosok európai tanácsának tagja
részt vett a találkozón, elhozta a hírt, és
felhívást intézett a tartományokhoz a
megvalósítás érdekében.
A projekt célja a
Palesztinában élő, nyomorúságosan szenvedő
katolikus családok anyagi támogatása, de még
inkább a szolidaritás kifejezése. A projektben
részt vesznek a jeruzsálemi domonkos nővérek
és a jezsuiták is. Ezek a családok olajfából
rózsafüzéreket készítenek. Ha vásárolunk
az általuk készített rózsafüzérekből, és
imádkozunk magunk is, valamint ajándékozunk még
másoknak is, és kérjük őket, hogy
imádkozzanak a Szentföld békéjéért, azzal
reményt hozhatunk szenvedő testvéreink
életébe. Sok-sok ezer rózsafüzér talált
már így gazdára szerte a világon. Ilyen apró
összefogás is hozhat szép eredményt mind
lelkileg, mind anyagilag.
Kártyajáték2 - a
domonkos életfelfogásról másképp
Olyan az élet, mint a
kártyajáték. Amikor kártyázunk, bizonyos
szabályok, minták alapján gyűjtünk össze
lapokat. Akinek sikerül a mintákat jól
követni, az nyer. És a nyerő nem tartja meg a
kártyalapokat, hanem csak használja, azután
visszaadja a játékvezetőnek. Mindenki nyerhet
előbb-utóbb, aki beszáll a játékba, és
betartja a játékszabályokat. Isten a
lelkünkbe írta a mintákat, ezért ismerjük,
hogy mi a jó és mi a szép. Ezzel együtt
óriási jó és szép utáni vágyakozást, űrt
is teremtett a lelkünkbe, amit csak ő tud
betölteni maradandóan. Megpróbálhatom
vágyaimat kielégíteni a minták alapján
mindenféle jóval, széppel: jó emberi
kapcsolatokkal, divatos ruhával, gyors autóval,
izgalmas tv-filmekkel, különleges ételekkel,
de mindez csak rövid ideig fog boldogítani.
Marad mindig egy űr a lelkemben. Használhatom
ezeket a dolgokat, de ne akarjam mindenáron
birtokolni, mert igazi örömet nem hozhat
úgysem.
Aki birtokolni akarja a
kártyalapokat, az csalódni fog, mert nem az a
nyeremény. Az evilági dolgok csak eszközök, a
,,nyeremény,, maga Isten. A kártyában sem
birtokoljuk a nyerő lapokat, csak használjuk,
azután visszaadjuk, és más is játszik vele. A
vágyakozást csak Isten töltheti be, hiszen
ezért teremtette belénk a vágyat.
Szent Pál így
magyarázza: ,,Azt mondom tehát testvérek: Az
idő rövid. Ezért, akinek felesége van, éljen
úgy, mintha nem volna; aki sír, mintha nem
sírna; aki örvend, mintha nem örvendene; aki
vásárol, mintha meg sem tartaná; s aki
érintkezik ezzel a világgal, mintha nem
érintkeznék vele, mert elmúlik a jelen
világ,, (1Kor 7,29–31). Szükségesek a földi
dolgok az élethez, de szabadnak kell maradnom.
Nem azért, mintha rosszak lennének ezek, hanem
mert nem maradandóak. Minden földi szép és
jó Istent tükrözi, de csak homályosan, és
nem hasonlítható a ránk váró boldogsághoz.
Jegyzetek
1Deák V.
Hedvig OP fordításában 1995-ben kiadta a
Magyarországi Domonkos Rendtartomány.
2Részlet
Murányi Nikolettnek a világi domonkos
közösségek 6. európai találkozóján,
2004-ben elhangzott: Imádságlépcsők, azaz
az imádság helye a 21. századi ember
életében című előadásából.
A szerző világi domonkos.
1960-ban született Budapesten, családos, két
gyermekük van. Stewardess volt, majd fizikai
munkás a családi fonalkészítő műhelyben,
azután újságírást és weblap készítést
tanult. Titkárnő, majd 1998 óta pénzügyi
asszisztensként dolgozik egy multinacionális
ipari cégnél. Férjével együtt alapító
tagja (1992) az egyik budapesti világi domonkos
közösségnek. 2000-től tagja a világi
domonkos közösségek magyarországi
tanácsának, 2001-től az európai tanácsának
is. A rendszerváltás utáni nyomtatott és
internetes domonkos lapok egyik alapító szerkesztője;
lelkiségi témákban magyar és angol nyelven
publikál. 2003-ban jelent meg első könyve
Imádságlépcsők címmel.
Murányi Nikolett
2005/9
http://www.vigilia.hu/regihonlap/2005/9/muranyi.htm
|