Szent Domonkos 9 imamódja |
Szent Domonkos 9 imamódját
közreadjuk Vladimir Koudelka: „Domonkos, Isten
igéjének hirdetése” című könyvéből. Szent
Domonkos imamódjai nem mesterségesen megszerkesztett
módszerek. Nem írt ő kézikönyvet imatechnikájáról, nem tartott csoportos meditációs képzést – a szó mai értelmében –, hanem egyszerűen napi imaéletének példájából tanultak követői. Ezt vetették papírra szentté avatási pere során (melynek pontos szövege magyarul is rendelkezésre áll), amiből később „A 9 imamód” néven ismert összeállítás keletkezett. Néhány része idegennek tűnhet, ám lényegileg legtöbbje ma is éppoly aktuális, mint bármikor a kereszténység 2000 éve során: közelebb visz Istenhez a lélek és a test harmóniája által. |
||
„Szent Domonkos 9
imamódjá”-nak szövege, ahogyan az ma latinul
hozzáférhető, egy XIII. századi domonkosra –
valószínűleg a Tuscanellából való Aldobrandinusra
– vezethető vissza. Egyértelműen a bolognai szentté avatási per tanúvallomásai inspirálják. E szöveg kézírásban csak az 1300 körüli időkből maradt fenn, legtöbbször mint apoldai Dietrich (kb. 1297) „A szent legendája” c. művének függeléke. A XIV. század első felében egy katalán könyvfestő illusztrálta is, akit a „mozarab” építészet és díszítőművészet befolyásolt. A szöveg e nagyon szép ábrákkal együtt látható a Codex Rossianus 3.-ban, a Vatikáni Könyvtárban. Domonkos egész emberként, testestől-lelkestől imádkozott, a test és lélek minden meghasonlása, elkülönülése nélkül. Ezt kilenc imamódja határozottan bizonyítja. Nála semmi lelki nem történik a test jelenléte nélkül, és semmi testi a lélek távollétében. Így nála az imában is a tartás és a lelkület összhangja áll fenn, és ez az egybecsengés egész testében tükröződik. Az ima különböző fajtáinak (pl. elmélkedés, imádás, kérőima, szemlélődés, stb.) eltérő testtartások felelnek meg. Bizonyos imaszándékok Domonkos testtartásának különböző, megfelelő formájában fejeződnek ki. A szemlélődő ember intenciói is gyakran apostolkodók. A leírt imamódoknál különösen feltűnő, hogy bizonyos magatartással próbálják Domonkosnak az Evangéliummal és a zsoltárokkal való lelki rokonságát kifejezni. Ehhez jön továbbá, hogy a szöveg világosan megkülönbözteti az Evangélium megélésének alapmagatartását – amelyet Domonkos főleg személyes példájával oktatott –, és azt, amit tőle Rendje mint imamódokat vett át. Világos, hogy példamutatása miért is keltett oly mély benyomást. |
||
Az 1. imamód | A 2. imamód | A 3. imamód |
![]() Első imamódja abból állott, hogy az oltár előtt alázattal hajolt meg, mintha Krisztus, akit az oltár jelképesen megszemélyesít, nemcsak ebben a szimbolikus alakban, hanem valóságosan és személyesen is jelen volna (t.i. ekkoriban még nem őrizték az Oltáriszentséget az oltárokban – a szerk). És Judit szavaival mondta: „Te az alázatosok Istene vagy, az elnyomottak segítsége, a gyengék támasza.” (Jud 9,11) Alázatában kapta meg a kánaáni asszony és a tékozló fiú is azt, amit kért; „mert nem vagyok méltó, hogy hajlékomba jöjj” (Mt 8,8) és „Az Úr felemeli a megalázottakat, de a gonoszokat földre tiporja.” (Zsolt. 147,6) Így állott ott szent atyánk lehajtott fejjel, hogy alázattal hódoljon Krisztus, a fő előtt, miközben saját csekélységét Krisztus magasztosságának fényében szemlélte és teljesen átadta magát e hódolatnak. A testvéreket arra bíztatta, hogy hasonlóképpen tegyenek, ahányszor csak a kereszttel, Krisztus megalázásának jelével szembesülnek, hogy Krisztus, akit értünk oly mélyen megaláztak, saját fensége előtt minket alázatosnak lásson. Ugyanígy bíztatta testvéreit arra is, hogy a teljes Szentháromság előtt is alázatosan hajtsanak fejet, amikor ünnepélyesen imádkozzák: „Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek”. Úgy kezdte az imáját, hogy meghajolt és a hálaadás szavait mondta. |
![]() Szent Domonkos gyakran úgy imádkozott, hogy arcra borulva teljes hosszában nyúlt el a padlón. Ekkor mélységes bánat járta át a szívét és felidézte az Evangélium szavait, amelyeket gyakran hangosan mondott, hogy jól meg lehetett érteni: „Istenem, irgalmazz nekem, szegény bűnösnek!” (Lk 18,13) Majd újra nagy tisztelettel és odaadással ismételte Dávid szavait: „Én bűnöztem és én cselekedtem gonoszságot.” (2Sám 24, 17). Ekkor sírt, meg hevesen sóhajtozott és azt mondta utána: „Nem vagyok méltó, hogy az egek magasára lássak, bűneim nagysága miatt, mert kiváltottam haragodat és előtted gonoszat műveltem.” És e zsoltárból: „Ó, Isten füleinkkel hallottuk...” erős hangon és megadón imádkozta: „mert lelkem a porba hanyatlik, testem a földhöz tapadt” (Zsolt 44, 2,26), továbbá: „lelkem a porba ragadt, élessz föl ígéreted szerint.” (Zsolt 119, 25). Néha, ha arra akarta tanítani a testvéreket, hogy hogyan imádkozzanak nagy tiszteletadással, azt mondta nekik: „Amikor a bölcsek, ama hódoló királyok beléptek a házba, ott találták a gyermeket anyjával, Máriával és leborulva imádták, hódoltak neki.” (Mt2,11) Mi is tudjuk, hogy megtaláltuk őt, az Istent és embert, szolgálójával, Máriával. „Jertek, hajtsunk térdet Isten előtt, boruljunk le és imádjuk, jajveszékeljünk az Úr, alkotónk előtt.” (Zsolt 95,6) A fiatalabb testvéreket e szavakkal figyelmeztette: „Ha nem tudjátok bűneiteket felpanaszolni, mert nincsenek, akkor gondoljatok arra a sok bűnösre, akiket el lehet vezetni az irgalomhoz és szeretethez. Érettük esedeztek a próféták és az apostolok, amint pedig Jézus meglátta őket, keservesen sírt.” Ugyanígy könyörgött Dávid, amikor ezt mondta: „Láttam a hűtleneket és mély gyász vett erőt rajtam.” (Zsolt 119,158) |
![]() Ugyanabban az értelemben és az előbb leírtak folytatásaképpen felkelt a földről és vaslánccal ütlegelte magát mondván: „Jobbod erősen tartott, Jóságod naggyá tett engem.” (Zsolt 18,36) Ezért az egész rendben elrendeltetett, hogy köznapokon a kompletórium után Szent Domonkos példájának emlékezeteképpen vezeklésként minden testvér egy fagolyókkal ellátott korbáccsal sújtson saját ruhátlan vállára, miközben a „Miserere mei Deus” (Irgalmazz nekem, Istenem), vagy a „Deo profundis” (A mélységből kiáltok Hozzád) kezdetű zsoltárt imádkozzák. Ezt saját bűneikért tették, vagy azok bűneiért, akinek adományaiból éltek. Ezért senki se vonja ki maggát a szent példamutatás követése alól, még ha bűntelen lenne is. |
4. imamód | Az 5. imamód | A 6. imamód |
![]() Ezután Szent Domonkos az oltár elé állt vagy a káptalani teremben a feszület elé, és tekintetét nagyon figyelmesen a Megfeszítettre irányította. Közben térdet hajtott, gyakran, többször is egymás után. Sokszor így töltötte el az egész időt a kompletóriumtól éjfélig, mialatt egy ideig állt, majd letérdelt, mint Jakab apostol vagy az evangélium leprása, aki térden kérte: "Uram, ha akarod megtisztíthatsz engem.” (Lk5,12), és mint István, aki térdre esve hangos szóval kiáltotta: “Uram, ne ródd ezt fel nekik bűnül!” (ApCsel7,60). Ilyen módon szent atyánkban, Domonkosban nagyra nőtt az Isten irgalmasságába vetett bizalom, hogy az feléje és minden bűnös felé fordul, legifjabb testvéreit pedig, akiket az emberek közé küldött, hogy az Örömhírt hir-dessék, megőrzi és megtartja. Néha nem tudta visszafogni a hangját, olykor testvérei is hallották imáját: "Hozzád kiáltok, Uram, sziklám, ne fordulj el szótlanul tőlem, mert ha néma maradnál...". (Zsolt 28,1) A szentírásnak ezeket és ehhez hasonló szavait hangosan mondta maga elé. Máskor azonban a szívében imádkozott és a hangja nem hallatszott ilyenkor. Sokáig térden állva, egészen magába mélyedve maradt hosszú időn ke-resztül. Ilyen pillanatokban, ha ezen a módon imádkozott, úgy tűnt, hogy szelleme innen áthatolt a mennyekbe; arca hirtelen felragyogott az örömtől, és arcáról a könnyek árját törölte le. Olyan volt, mintha nagy, vágyakozó kívánság lenne úrrá rajta, mint amit az a szomjazó érez, aki végre már elér a kúthoz, vagy az a vándor, aki hosszú utazás végén már közeledik otthonához. Imája még bensőségesebbé és intenzívebbé vált, ami a láthatóan élénkebb, mégis méltóságteljes taglejtésekben mutatkozott meg, ehhez jött még, hogy közben gyakran felkelt és újra letérdelt. A térdhajtás annyira szokásává vált, hogy egy-egy nehéz nap végén még útközben a fogadókban, amikor a többiek aludtak és kipihenték magukat, visszatalált ehhez a sajátos imamódhoz. Ez az imádás, az adoráció személyes kifejeződése volt nála. Ám az imának ezt a módját inkább példamutatásával tanította, semmint sok szóval. |
![]() Néha, ha szent
atyánk, Domonkos valamely konventben tartózkodott,
egész testében kiegyenesedve, magát kihúzva az oltár
elé állt, anélkül, hogy valamire vagy valamihez
támaszkodott volna. Olyankor kezét úgy tartotta maga
előtt, mint egy nyitott könyvet és olyan áhítatosan
és elmerülve időzött így, mintha valóban olvasna
Isten jelenlétében. Meg lehetett figyelni, ahogyan
imájában Isten igéjét szemlélte, mialatt sok
gyengédséggel és belső örömmel újra és újra maga
elé mormolta az Írás szavait. Rendszeresen imádkozott
így, hiszen Urunk módszere is ez volt, ahogyan
Lukácsnál olvashatjuk: "És Jézus szokása
szerint szombaton a zsinagógába ment; ott felállt és
olvasásra jelentkezett." (Lk 4,16) A zsoltárokban
is ez áll: "Pineás elállt imádkozni és a
csapásnak vége lett." (Zsolt 106,30) |
![]() Igen gyakran
lehetett szent atyánkat, Domonkost megfigyelni, amint
ima közben karját széttárta, testével mintegy
keresztet formálva, és közben azon igyekezett, hogy
lehetőleg rendületlenül szálfaegyenes tartású
maradjon. |
A 7. imamód | A 8. imamód | A 9. imamód |
![]() Gyakran úgy is lehetett őt látni,
amint teljes magasságában az ég felé nyújtózkodott,
mint a nyílvessző, amely az íjként megfeszült
földről elpattanva, egyenesen a magasba szökik:
karját feje felett a magasba nyújtva kezét
összekulcsolta, vagy lazán szétnyitotta, mintha
valamit az égből akarna elfogadni. Eközben – úgy
hihettük –, elárasztotta őt a kegyelem és
elragadtatásban kapta meg Istentől az általa
alapított rend számára a Szentlélek ajándékait.
Így ő maga és testvérei a bibliai boldogságokat
élve megismerhették a szelídség értékét, és a
fölöttébb nagy szegénységben, keserű gyászban,
súlyos üldözéskor, az igazság nagy éhe és szomja
idején, valamint gondokkal teli együttérzésben is
boldognak érezhették magukat. A parancsolatok buzgó
betartásában és az evangéliumi tanácsok
teljesítésében igaz örömüket lelték. Ilyen
pillanatokban szent atyánk a Szentek Szentjébe és a
harmadik mennyországba elragadottnak tűnt. Amikor így
imádkozott, utána mindig igazi próféta módjára
cselekedett, akár a prédikáláskor, akár valamely
engedmény megadásakor, vagy ha testvéreit
rendreutasította. |
![]() Szent Atyánk,
Domonkos még más szép, magasztos és nyíltszívűen
őszinte imádkozási módot is ismert, amelyet
mindenekelőtt a zsolozsmát vagy a közös asztali
áldást követően gyakorolt. Lélekben megfontoltan,
egyidejűleg mégis felbuzdultan azoktól az isteni
igéktől, amelyeket éppen az előbb a kórusban vagy az
ebédlőben énekeltek, sietve valamely magányos helyre
húzódott vissza és teljes lelki odaadással egy
cellában vagy együtt összeszedetten és Isten
jelenlétében leült olvasni és imádkozni. |
![]() Domonkos a következő módon
imádkozott, ha az egyik országból vagy tartományból
a másikba utazott; mindenekelőtt, ha magányos
környékre érkezett; itt teljesen átadta magát az
elmélkedésnek, sőt a szemlélődésnek. Ilyenkor
gyakran mondogatta útitársainak: „Ozeásnál van
megírva:... elviszem őket a pusztába és a
szívükhöz beszélek.” (Oz2,16) Ezt követően
elhagyta társát és előtte ment tovább, vagy még
gyakrabban kis távolságra lemaradva követte őt.
Miközben egyedül, magányosan lépkedett, járás
közben imádkozott. Az elmélkedéstől egészen
feléledt, mintha tűz lobogott volna fel benne. Amikor
így imába merülve vándorolt, néha olyan
kézmozdulatokat tett, mintha izzó parazsat vagy
legyeket akarna arca elől elhajtani. Védekezni
látszott néha a kereszt jelével is. |