Világi domonkos közösségek |
|
A domonkos lelkiség alapjairól dióhéjban- Szent Domonkos élete - Szent Domonkos lelkisége - Szent Domonkos szavai - Szűz Mária oltalma a Domonkos Rend felett - A rózsafüzér - Salve Regina - Litánia Szent Domonkos tiszteletére - Ima domonkos hivatásokért
Kevés olyan szent van
az Egyházban, akiről ilyen sok hiteles
dokumentum maradt fenn. Életét
megismerhetjük a szentté avatási per
anyagából, a testvérek
tanúságtételeiből. Olvashatjuk ezeket
magyar nyelven is Vladimir J. Koudelka OP:
Domonkos – Isten igéjének hirdetése
című könyvében. Szászországi Boldog
Jordán Libellus, azaz Könyvecske a
Prédikátorok Rendjének kezdeteiről című
írása is rendelkezésre áll magyarul. Ez a
mű hiteles forrás Szent Domonkos
kortársának a tollából. Prof. Mehrle
Tamás OP: Szent Domonkos életének
tanítása című könyve segítségével
pedig elmélkedve végiggondolhatjuk
életének részleteit.
Még arcvonásait is
ismerhetjük két forrásból. Boldog
Cecília leírása szerint „Domonkos
középmagas volt, tagjai finomak, arca
enyhén rózsás, szép szemekkel, haja és
szakálla vörösesszőke. Homlokából és
szeméből olyan kisugárzás áradt, amely
mindenkiből tiszteletet és rokonszenvet
váltott ki. Ha egy embertársának
szükségét megtapasztalva éppen nem a
szánakozás töltötte el, általában
derűs volt és szívélyesen baráti. Kezei
hosszú ujjúak és szépek, hangja
erőteljes, jóhangzású és szépen
csengő. Nem kopaszodott, tonzúrájának
hajkoszorúja ép és teljes volt, itt-ott
ősz hajszálak tarkították.” (Koudelka
könyve 67. oldal) Fehér kőből faragott
mellszobra eredeti vonásait őrzi. Ezt a
szobrot koponyája alapján készítették,
amikor földi maradványait áthelyezték a
díszes síremlékbe. A szobor síremléke
előtt látható Bolognában.
Domonkos Calaruegában,
Spanyolországban született 1170-71-ben.
Édesapja Guzmán Félix, édesanyja Aza
Szent Domonkos
Mária-tiszteletét édesanyjától, Boldog
Jankától tanulhatta, aki kisgyermekkorában
magával vitte őt zarándokútjaira Silosba,
a híres Mária-kegyhelyre, oda, ahol Silosi
Szent Domonkos (született 1010 körül,
meghalt 1073. december 20-án) bencés
szerzetes, prior, későbbi apát élt. A
kolostor, ahol meghalt, ma az ő nevét
viseli: „Santo Domingo de Silos”. Szülei
az iránta való tiszteletből adták fiuknak
ezt a nevet. A szülőknek Szűz Mária és a
többi szent iránti tisztelete meghatározó
lehetett gyermekeik életében. Jól
gondoskodtak vallásos nevelésükről.
Mannesz nevű testvére is belépett a Rendbe
és őt is a boldogok között tartjuk
számon (lásd augusztus 18.). Domonkos
nevelését pap nagybátyjára bízták.
Később pedig Palenciában teológiai
tanulmányokat folytatott és kitűnt a
szegények iránti könyörületességben,
mint osmai kanonok a buzgó imádságban, és
mint elöljáróhelyettes (1201) szépen
haladt előre mások okos vezetésében. Az
igehirdetés szorgalmas munkása lett az albi
eretnekség által felforgatott toulouse-i
vidéken (1206) és III. Ince pápa
jóváhagyásával a hit terjesztésének új
módját vezette be az evangéliumi
szegénység példájával és a tanításban
a testvéri példabeszéddel. A nők
szerepét is igen nagyra értékelte az
evangelizálás munkájában. Ezért
kolostort alapított nekik a
Dél-Franciaországi Prouille-ban (1206),
hogy az számukra a lelki fejlődés helye
legyen. Az igehirdetésben vele együtt
működő néhány társa fogadalmát
elfogadva, Toulouse-ban megalapította (1215)
az első testvéri közösséget, és ezzel
egy új szerzetesrend alapját vetette meg. A
kanonoki szabályozott életet Szent Ágoston
Regulája alatt apostolivá fejlesztve, a
maga és Rendje nevében vállalta az
igehirdetés szolgálatát, ami akkoriban
csak a püspökök kiváltsága volt. III.
Honóriusz pápa 1216. december 16-án
engedélyezte a Prédikátorok Rendjének
működését. Domonkos Rómában 1217.
január 18-án biztos értesülést kapott a
Rend egyetemes jóváhagyásáról. Amint
Jézus küldte az apostolokat, úgy Domonkos
– Isten kegyelmében bízva és a
Boldogságos Szűz Mária pártfogására
támaszkodva – szétküldte kettesével a
testvéreket 1217. augusztus 15-én egész
Európába, hogy misszionáljanak. Magának
tartotta fenn Olaszország északi, katar
eretnekségtől veszélyeztetett nehéz
missziós részét. Míg buzgó
igehirdetéssel Istent adta az embereknek, az
imádság erejével az embereket vonzotta
Istenhez. „Mindenütt, szóban és
cselekedetben, evangéliumi emberként
viselkedett, testvéreivel senki nem volt
nála közvetlenebb vagy kedvesebb.
Nagyszerű és a legfőbb vigasztaló
volt”.
Minden erejét az
igehirdetésre és a testvérek
látogatására fordította. Mivel mindig
gyalog járt és önmagával nem sokat
törődött, 50 éves korára fizikai ereje
megfogyatkozott. Ezért és alázatból is le
akart mondani a Rend vezetéséről. A
testvérek nem fogadták el lemondását,
viszont abba beleegyeztek, hogy a káptalant
(rendi nagygyűlést) a definitórium, a
kiválasztott testvérekből álló testület
bonyolítsa le helyette. Domonkos alázatát
mutatja, hogy bár akarata ellenére volt,
mégis engedelmeskedett a testvérek
kérésének, és továbbra is vállalta a
vezetésüket.
Domonkos 1221-ben
Bolognában súlyosan megbetegedett, és azt
akarta, hogy ott, a szőlőkről nevezett
Szent Miklós templomban, „a testvérek
lába alatt” temessék majd el. Így is
lett, Bolognában halt meg 1221. augusztus
6-án, és szándéka szerint egyszerű
sírba temették ott el. Sokan vallották,
akiket különböző betegségek sújtottak,
hogy sírjánál visszanyerték
egészségüket. A testvérek azonban nem
voltak hajlandók elismerni a csodákat, és
ezért a fogadalmi ajándékokat
összetörték.
Végre 1233. május
24-én IX. Gergely pápa utasítására
(amikor Szászországi Boldog Jordán sok
testvérrel általános káptalant tartott
Bolognában), Teodorik ravennai érsek,
pápai legátus jelenlétében márvány
emlékműbe helyezték át Domonkos testét.
(Ezért május 24-én a Rend megemlékezik
Szent Domonkos ereklyéinek átviteléről,
és ahol úgy alkalmasabb, ezen a napon
ünneplik őt augusztus 8. helyett.) Ekkor
csodálatos, természetfölötti illat
kezdett áradni a szent testből,
„mindenkinek világosan mutatva, hogy
Krisztusnak milyen jó illata van itt, azaz,
hogy az elhunyt milyen szentéletű volt. Az
érsek mondja a szentmisét, és Pünkösd
harmadik napja lévén, a kezdő énekben a
kórus ezt zengi: Fogadjátok dicsőségetek
gyönyörűségét!” (Szászországi
Jordán). Ezzel kezdődött a kánoni
eljárás, amelynek befejeztével 1234.
július 3-án IX. Gergely pápa Domonkost a
szentek sorába iktatta. Ezután Vercelli
Boldog János, a hatodik rendfőnök,
méltóbb sírt építtetett és 1267.
június 5-én oda helyezték a testét.
Amióta augusztus 6-án ünnepli az Egyház
Urunk színeváltozását, azóta Szent
Domonkos ünnepe augusztus 8-án van.
Egy cél vezérelte
Domonkost egész életén át: a tenni
akarás a lelkek üdve érdekében. Ehhez
állandóan úton kellett lennie. Az
apostolokhoz hasonlóan annyira
ráhagyatkozott a gondviselésre, hogy nem
hordott magánál szinte semmit, és nagyon
kevéssel beérte. Nem gondolta, hogy a
vándorprédikátornak az úton szüksége
volna pénzre. Nagyon elszomorította
másoknak a gondviselés iránti
bizalmatlansága, ezért előfordult, hogy
akár könnyekre is fakadt. Biztos volt
benne, hogy Isten küldi őket az apostoli
útra, ezért nem kell aggódniuk
megélhetésük miatt. De mivel irgalmas volt
és együttérző, ezért, ha szükségesnek
ítélte, gondoskodott a testvérek számára
anyagiakról is. A mozgékonyságot a
szegénység által biztosította. Csak a
legszükségesebbet tartotta magánál: a
Szentírást. Még egy váltás ruhája sem
volt, így rengeteg gondtól szabadon tudott
úton lenni.
Lehet, hogy ez
furcsának hangzik, de képzeljük csak el,
milyen érdekes lett volna, ha 10 bőrönddel
utazik drága hintón és közben a
szegénységről beszél. És mennyi időt
kellett volna fordítania a ki- és a
becsomagolásra naponta, hány ember kellett
volna, hogy segítségére legyen, hogy
kiszolgálja? Ő egyszerűen oldotta meg ezt,
és így volt ideje az Istennel való
kapcsolatra és az emberekre, akik köré
sereglettek. Az időt nem töltötte
fölösleges dolgokkal, csak a
prédikálásnak és a térítésnek élt.
Teljesen lemondott személyes kényelméről.
Még saját cellája sem volt, sem saját
ágya. A földön aludt, illetve éjszakáit
legtöbbször imában töltötte a
templomban. Ennivalót is csak annyit vett
magához, amennyire feltétlenül szüksége
volt. Mindezt jókedvűen tette, és
testvéreitől nem követelte meg szigorúan
ugyanezt az életformát. Inkább
példájával tanította őket, semmint
szigorával. Erről tanúskodnak a testvérek
feljegyzései, amit „Szent Domonkos kilenc
imamódja” címmel alább közreadunk.
Lelkiségének
bemutatásához hozzátartozik a bűnhöz és
a szenvedéshez való hozzáállásának
megvilágítása. Domonkos nem tekintette
önmagát jobbnak a többi embernél, nem
nézte le a bűnösöket, sőt mély
együttérzés töltötte el irántuk.
Éjszakai alvásidejét feláldozta, hogy
vezekeljen a maga és a mások bűneiért.
Feljegyezték róla, hogy nagyon irgalmas
volt, gyakran engedélyezett a testvéreknek
felmentéseket a szabályok alól, de
sajátmagával sosem tett kivételt. A
szenvedést elég nehéz elfogadnia a mai
embernek. Hiszen korunkban a testi jólét, a
test ápolása és az egészség istenítése
annyira elterjedt, hogy még talán az is
önsanyargatásnak tűnhet valakinek, ha
lemond arról, hogy egy nap bekrémezze az
arcát. Eltolódott az értékrend.
Értetlenségünk egyik oka az, hogy a
korszellem mást diktál most, mint a
középkorban, a másik oka pedig az, hogy a
szentek életében mindig van valami
radikális, valami olyan sajátos és
határozott Jézuskövetés, amihez az
átlagos embernek nincs ereje. Domonkos
Jézussal akar egyesülni a szenvedésben is.
Önként vállalt szenvedése nem
életcélja, nem bizonyítani akar, nem
önmagára akarja felhívni a figyelmet,
hanem, mivel tudja, hogy Jézus élő
személy, ezért az ő szenvedésén akar
könnyíteni, le akar venni Jézus terhéből
és együttérzését akarja neki kifejezni.
Mai példával:
Nem elég megnéznem a
Jézus szenvedéséről szóló Passió
című filmet a fűtött lakásban, a
kényelmes fotelban ülve, mogyorót
rágcsálva, hanem ezt a filmet megnézve az
élő Jézusra kell gondolnom, és el kell
jutnom arra az elhatározásra, hogy
változtatnom kell az életemen. Nem
maradhatok közömbös az értem szenvedő,
élő Jézus iránt. Ha megpróbálok
azonosulni vele, akkor más fényben fogom
látni az életet, az egészséget, a
betegséget, a test és a lélek
gondozásának egyensúlyát, a lemondás
értelmét, és különösen a halál
értelmét, ami nemcsak az élet
elvesztésével egyenlő, hanem a
hazatalálással is, az igazi (az örök)
élet megtalálásával is. Ha itt most
egyesülni tudok Jézussal a
kényelmetlenségekben, a nehézségekben és
a fájdalmakban, a jó dolgok
elveszítésében, akkor majd vele lehetek az
igazi és el nem múló jóban is. Ez a
remény táplálja a szent kitartását a
nehézség idején olyan fokon, hogy még
akár a lassú és fájdalmas halált is
szívesen vállalná a Jézussal való
egység kedvéért. E számunkra teljesen
szokatlan viselkedés megértésének a
kulcsa Domonkos élő és intenzív
Isten-kapcsolatában rejlik.
Helyettesítsük be
Jézus személyét a legkedvesebb
barátunkkal vagy családtagunkkal, és így
gondoljuk végig Jézus szenvedését. Így
már másképp fog érinteni az értem (a
megmentésemért) elviselt fájdalma,
elárultatása, megvetettsége, vérző
sebei, leköpött arca, kigúnyolása.
Személyes hálával és együttérzéssel
fog megtelni a szívem a barátom iránt,
amiért mindezt értem és helyettem
elvállalta. Mondhatta volna (ahogy mi
szoktuk), hogy ő ezt nem érdemelte meg, nem
az ő dolga, miért épp ő vállalja el
helyettem. És nem tette, nem rázta le
magáról a felelősséget, hanem éppen
ellenkezőleg, vállalt engem (a bűnös
embert, akit a barátjának nevezett) azért,
hogy az örökéletet, amit ki nem
érdemelhetek, ajándékként nekem adhassa.
Jézus van a történet középpontjában,
nem én.
Domonkos gyakran
kérdezte hangosan sóhajtozva Jézustól:
„Uram, mi lesz a bűnösökkel?!”
Természetesen tudjuk jól, hogy mindannyian
bűnös emberek vagyunk, egyikünk sem
kivétel. Szent Domonkos sem tartotta magát
tökéletesnek. Nem arról van itt szó,
mintha mi ártatlanok ujjal mutogatnánk
másokra, hogy ők a bűnösök, mi pedig a
szentek. Úgy kell ezt értelmeznünk, hogy
mi, akik ismerjük a jó utat, nap mint nap
újra és újra próbálunk járni rajta.
Ahányszor csak elesünk, tudjuk, hogy Isten
segítségével fölkelhetünk, benne bízva
haladhatunk az úton. Tudjuk, hogy Jézus
megváltásának köszönhetően van
bocsánat és lehetőség a visszatérésre.
Bűnösökön leginkább a rossz irányban
haladókat értjük, akik még nem ismerték
fel, merre kellene menniük. Sokan vannak,
akikhez még nem jutott el a jó hír, hogy
van megváltás, van bocsánat, van
örökélet, érdemes szeretni, és még
talán nem is tudják, hogy meg kellene
térniük, hogy irányt kellene váltaniuk.
Domonkos hozzájuk érzett küldetést, és
ma is ez a Rend feladata: elérni azokat az
embereket, akik még nem tértek rá a
Jézushoz vezető útra.
Domonkos aggódása nem
kezét tördelő, helyben toporgó, tétlen
aggódás. Cselekvés születik belőle:
vezekel, böjtöl, kérleli az Istent a
konkrét személyek megtéréséért, és
belső sürgetést érez arra, hogy hirdesse
nekik az evangéliumot. Bátran beszél nekik
Istenről és jól megtalálja a megfelelő
hangot az emberekhez. Imái, amelyek mindig
meghallgatásra találnak, biztosítják
hozzá a szükséges kegyelmet. Domonkos
bízott az isteni gondviselésben és Szűz
Mária anyai oltalmában.
Szabó
Bertalan OP:
Bevezetés
Szent Domonkosnak,
rendünk alapítójának egyéniségét
szeretnénk megragadni, a szavain keresztül.
A szavak, amelyeket használunk, lényegesek,
hiszen sokat elárulnak rólunk. Sokszor a
sorok között üzenünk egymásnak. A
kommunikáció a domonkos élet
elengedhetetlen eleme. Szent Domonkos a
szavak igazi mestere volt: nála nem volt
különbség a szó és a tett között. A
mai világban a szavak gyorsan elkopnak,
elhasználódnak. A nagy szentek
egyéniségét mégis feltárják a szavaik.
Példájukkal teszik teljessé mindazt, amit
üzennek nekünk. Szent Domonkos, korának
egyik legnagyobb szónoka, Isten igéjéből
merít erőt szavaihoz és tetteihez. Az
alábbiakban hiteles dokumentumok alapján
szeretnénk emlékeztetni Szent Domonkos
fontosabb kijelentéseire és elmélkedni
azokon.
1. „Nem akarok holt
bőrökön tanulni, amíg emberek halnak
éhen.” (Sz. Boldog Jordán: Libellus, 10.
sz.) 1196: súlyos éhínség tör ki a
spanyolországi Palenciában, ahol Szent
Domonkos tanul. Elhatározza, hogy eladja
minden könyvét, amelyek pedig számára
szükségesek; a befolyt pénzt kiosztja a
rászorulók között. A gazdag ifjú ismert
evangéliumi története (főként Mt 19, 21)
nagy hatással volt rá. Példáját több
teológus hallgató és professzor is
követte. Szent Domonkos szíve már fiatalon
telve volt szeretettel a szegények iránt
(Rm 12, 1516). Ezért is lehetett rá
mondani: „mindenki szerette, mindenkit
szeretett”.
2. „Ó, én Istenem,
kérlek Téged, ne nézd az én vétkeimet.
Abban a pillanatban amikor belépek ebbe a
városba, ne zúdítsd haragodat arra a
népre, amely itt lakik, és ne távolodj el
tőle az én bűneim miatt!” (Egy eredeti
prouille-i kézirat nyomán, amely a francia
forradalom idején elveszett.) Szent Domonkos
már papi emberként, de még magányos
vándorprédikátorként mondta el ezt az
imát. Valahányszor egy városhoz
közeledett, elsírta magát arra a
gondolatra, mennyi bűnt követhetnek el
benne. De a saját bűnei és nyomorúságai
is eszébe jutottak. Lelkiségének egyik
alapgondolata az, hogy csak a megtért
prédikátor tud más embereket
megtéríteni. Miként Jézus, áldozatul
ajánlja fel önmagát a bűnösökért.
3. „Kedveseim,
reméljünk az Úrban, hogy győzni fogunk,
mivel vér tisztítja meg a bűneinket.”
(Gérard de Frachet: Vitae Fratrum, 65. sz.)
Szent Domonkost és társait francia
földön, valamikor 1206 és 1211 között,
becsapta egy albi eretnek. Vezetőnek
csatlakozott hozzájuk, de tövises bozótba
csalta őket, ahol hamarosan kisebesedett és
vérezni kezdett a lábuk. Szent Domonkos
örömmel viselte e szenvedéseket; hálát
adva az Úrnak, bátorította már-már
elcsüggedő társait. Az albi eretnek
mindezt látva megvallotta bűnét,
bocsánatot kért és megtért. A világ
ravaszságával mi is gyakran szembesülünk,
de nincs okunk a kétségbeesésre, mert
Szent Domonkos példájára erőt
meríthetünk a próbatételeinkből.
4. „Egy kis
penitencia!” (Spanyolországi István
tanúvallomása a szentté avatási perben).
Egy ízben Szent Domonkos az úton járva,
megbotlott egy kőben és megütötte a
lábát. Nem bosszankodva, hanem örömmel
viselte a váratlanul felbukkanó
nehézségeket. A kereszt Szent Domonkos
számára nemcsak a fájdalomnak, hanem a
boldogságnak is a helye. Örvendezett a
viszontagságokban és türelmes maradt az
ellenséges környezetben is. Példájából
erő és öröm árad felénk is. Mai szemmel
szinte bolondságnak tűnik ez a mondat.
Valójában mindent úgy néz, ahogy Isten. A
próbatételek isteni szemszögből nézve
adományokká válnak. A szeretet az apró
dolgokat is értékessé, örömtelivé és
naggyá teszi!
5. „Toulouse-ban
sokan köszönnek nekem, de Carcassonne-ban
mindenki ellenséges hozzám.” (Orvietói
Konstantin: Szent Domonkos legendája, 62.
sz.) Carcassonne ebben az időben rendkívül
egyházellenes város volt, Toulouse-ban
viszont Domonkost mindenki tisztelettel és
szeretettel vette körül. Carcassonne-ban
Domonkos állandó támadások és sértések
céltáblája volt: ez a város a Golgota
helye az életében. Mégsem kerülte el,
hanem bátran odament, vállalta a
szenvedéseket. Szívesebben tartózkodott
Carcassonne-ban, mint Toulouse-ban, mivel
jobban örült a viszontagságoknak, mint a
kényelemnek.
6. „Nem vagyok
méltó a vértanúság ajándékára; még
nem érdemeltem ki ilyen halált.” (Sz.
Boldog Jordán: Libellus, 34. sz.) 1209
körül, Carcassonne-ban tette ezt a
kijelentést Rendünk alapítója.
A vértanúság vágya
végigkísérte Szent Domonkos életét.
Tudjuk, hogy az első időkben az Egyház
szinte csak a vértanúkat avatta szentté.
De ez Isten külön adománya, titokzatos
tervének megfelelően. A keresztből így is
bőven kijutott Domonkosnak, mint ahogy
nekünk is. Mi azonban sokszor panaszkodunk
és türelmetlenek vagyunk. Szent Domonkos
egyre nagyobb próbatételekre vágyakozott,
annyira szerette Jézust. Mindig készen
állt arra, hogy életét áldozza Jézusért
és az evangéliumért. A szerzetességet
lehet vértelen vértanúságnak is
tekinteni. Az általa létrehozott Rend
igazolja, hogy a Gondviselésnek nemcsak
vértanúkra, hanem hitvallókra is
szüksége van.
7. „Hadd haljak meg
lassú halállal!” (Sz. Boldog Jordán:
Libellus, 34. sz.) Szintén egy ellenséges
támadás idején mondta ki ezeket a szavakat
Szent Domonkos. Ezzel szégyenítette meg
azokat, akik az életére törtek. Még
énekelt is, amikor ellenségeit
megpillantotta. Mindezen annyira
megdöbbentek az albigensek, hogy végül is
nem mertek neki ártani. Csak Jézus és az
apostolok üzenetének a fényében lehet ezt
a kijelentést megérteni. „Senkinek sincs
nagyobb szeretete annál, mint aki életét
adja barátaiért.” (Jn 15,13). „Boldogok
voltak, hogy gyalázatot szenvedtek Jézus
nevéért” (ApCsel 5,41). „Szent Domonkos
minden szavában és cselekedetében Isten
és az emberek barátjának bizonyul.”
8. „Uram,
könyörülj népeden! Mivé lesznek a
bűnösök?” (Peyronnet Vilmos
tanúvallomása a toulousei perben). Sok
álmatlan éjszakát és sírást okozott
Szent Domonkosnak a bűnösök helyzete.
Nagyon sok bűnöst meg tudott a szavával
téríteni. Viszont sokan voltak olyanok is,
akik nem hallgattak a szavára és
folytatták addigi életüket. Nemcsak a
keresztényekért, hanem a hitetlenekért is
imádkozott, olyanokért, akik Jézusról nem
is hallottak. Éjszaka imádkozott és
vezekelt, hogy lecsillapítsa Isten haragját
a bűnösök iránt. A compassio a
bűnösökért a domonkos hivatás alapja,
amely arra sarkall minket, hogy mind
hatékonyabban igyekezzünk tanúságot tenni
hitünk mellett. Nemcsak az embereknek kell
beszélni Istenről, hanem Istennek is
beszélni kell az emberekről!
9. „Ne ellenkezzetek:
tudom én, hogy mit teszek!”
Spanyolországi István domonkos szerzetes
tanúvallomása szerint Domonkos 1217.
augusztus 15-én e szavakkal küldte el őt
és öt másik társát Párizsba, teológiai
tanulmányok folytatására. Mind a
narbonne-i érsek, mind a toulouse-i gróf
ellenezte Domonkosnak ezt a tervét. A
Domonkos Rend gyors elterjedése mutatja,
hogy isteni sugallat volt az, amelynek
engedelmeskedett. Jézus és a nyomában
járó nagy szentek nem emberi logika szerint
okoskodnak és cselekednek. Mi sokszor
óvatosak vagyunk és nem fürkésszük ki
elég buzgón Isten akaratát, sem a magunk
sorsával, sem a Rend hatékonyabb
terjedésével kapcsolatban. Mi
horizontálisan szemléljük a valóságot
és nem vertikálisan. Nem vesszük észre
Jákob lajortorjáját: a mennyek országa
már e földön elkezdődik. Nem a
képzelőerő, hanem Isten akarata vezette
Szent Domonkost a Rend céljainak
megfogalmazásában. Ha valamit alaposan
megfontoltunk, ne engedjük, hogy gyenge
hitű emberek megingassanak és
elbizonytalanítsanak minket!
10. „Bízz az Úrban,
mert semmi sem hiányozhat annak, aki az Urat
féli.” Spanyolországi István szeretett
volna valamennyi pénzt kérni az útra. A
válasz nem elégítette ki. Szent Domonkos
odaborult eléje és sírt; végül
megengedte, hogy adjanak neki egy kisebb
összeget. Sokszor nem az apostolok
egyszerűsége és igénytelensége jellemzi
a mi magatartásunkat sem. Nincs bennünk
elég bizalom sem az isteni Gondviselés, sem
az emberek iránt. Velünk is előfordul,
hogy követeléseket fogalmazunk meg és
feltételeket szabunk. Szent Domonkost Isten
Lelke vezette, aki szívét szabaddá tette.
Fontos az, hogy bukásainkat a lelki
szegénységben belássuk, ahogy később
Spanyolországi István is belátta. A
felesleges dolgok kiküszöbölése az
életünkből állandó feladatunk!
11. „Menj, fiacskám,
menj bizalommal! Egy nap kétszer is fel
foglak ajánlani Istennek, magammal együtt.
Ne kételkedj: sok lelket fogsz az Úrnak
megnyerni és sok gyümölcsöt fogsz
hozni!” Spanyolországi István
tanúvallomása szerint Pierre Seilhannak
mondta ezt Szent Domonkos. Ő volt az a
toulouse-i vendégfogadós, aki elsőként
tért meg az albigensek közül és aki egyik
legelső társa lett az igehirdetésben.
Pierre Seilhan aggódott, mert nem volt elég
könyve az
12. „Menjetek csak
nyugodtan, mivel az Úr meg fogja nektek adni
a szó ajándékát, mindig veletek lesz és
semmi sem fog hiányozni nektek.”
(Spanyolországi István tanúvallomása)
Szent Domonkos minden módon igyekezett
meggyőzni a testvéreket arról, hogy
menjenek prédikálni. A tanulatlanokat is
prédikálni küldte. A prédikátor
számára a legfontosabb nem a
felkészültség, hanem az, hogy aggodalmat
érezzen a lelkek üdve miatt. Ha ez az
aggodalom a szívében lakik, a Szentlélek
segíteni fog neki abban, hogy hitét
megvallja embertársai előtt (v. ö. Mt 19,
19-20). Szavaival Szent Domonkos minket is
arra sürget, hogy hagyatkozzunk mindjobban a
Szentlélekre.
13. „Ezek azok a
fegyverek, amelyekkel harcolnod kell!”
Megint csak Spanyolországi Istvánnak mondta
ezt Rendünk alapítója, miután számára
elég váratlan módon beöltöztette a Rend
fehér habitusába. Domonkos életünk Isten
ajándéka, amelyet meg kell tudnunk védeni.
Felelősséget is és küzdelmet is kiván
tőlünk a keresztény élet: mennyire
mélyen igaz ez a domonkos életre!
Legnagyobb Ellenségünk e küzdelemben a
Sátán. Sok mai keresztény ember számára
ez a dimenzió nem sokat jelent; pontosan
ezért satnyulhat el a mi domonkos életünk
és tanúságtételünk is. A szentek
életében a harc a Gonosz ellen jelentős
helyet foglal el. A Sátánnak a mostani
világban ezernyi módja és eszköze van
arra, hogy elcsábítson minket. A domonkos
szerzetes és a Szent Domonkos útján járó
ember ma is a Sátán alattomos
támadásainak a céltáblája. A Salve
Regina körmenet e küzdelem egyik jele.
14. „Az Úr fogja a
szavakat az ajkaidra helyezni.” Buonviso da
Piacenza még novicius volt, amikor Szent
Domonkos prédikálni küldte Bolognából
Piacenzába. Csakhogy neki ekkor még
semmiféle apostoli tapasztalata nem volt. A
Szentírást is csak igen kevéssé ismerte.
Buonviso végül is elment Piacenzába és
ott rögtön hárman fel is öltötték a
Rend fehér habitusát. A tanulás
természetesen elengedhetetlen. Nem igazi
követője Szent Domonkosnak az, aki nem
törekszik elmélyedni a tanulásban.
Számára azonban a tanulás nem elsősorban
intelligencia, teológiai műveltség
kérdése, hanem Isten megtapasztalása.
Prédikátornak lenni annyi, mint Isten
ajándékait befogadni és továbbítani.
15. „Bárcsak
megérteném a nyelvüket, hogy Isten
igéjét hirdethessem nekik!” (Gérard de
Frachet: Vitae Fratrum, 73. sz.) Bertrand
testvér tanúságtétele szerint
Toulouse-ból Párizsba menet Szent Domonkos
német zarándokokkal találkozott, akik
énekeltek, imádkoztak, Domonkost és
társát pedig mindenféle földi jóval
ellátták. Erre Domonkost elfogta a vágy,
hogy hirdesse nekik az Isten igéjét. Az Úr
megadta neki a nyelvek adományát és a
zarándokok minden szavát megértették.
Szent Domonkos élete ugyanis állandó
pünkösd volt. Ugyanaz a Lélek töltötte
el, aki az apostolokra szállt (v. ö. Mt
10,19). Szent Máté evangéliumát mindig
magánál hordta: ez biztosított számára
igazi kapcsolatot a Szentlélekkel. A
pünkösd nem történeti esemény
számunkra, hanem igazi személyes
tapasztalat, amely mind Isten-kapcsolatunkat,
mind igehirdetésünket élteti és
táplálja.
16. „Már le akartok
mondani a szegénységről és nagy
palotákat akartok építeni?”
(Spanyolországi István tanúságtétele)
Rudolf testvérnek, a bolognai Szent Miklós
kolostor ökonómusának tette ezt a
szemrehányást Rendünk alapítója, amikor
az nagyobb cellákat kezdett el
építettetni, mint Domonkos szerette volna.
A domonkosokat és a ferenceseket az első
időkben Jézus Krisztus szegényeinek is
nevezték. A szegénység nem egyszerűen
szerény anyagi helyzetet jelent:
világosságot, nyíltságot az emberi
kapcsolatokban, illetve az igazság
megélését és hirdetését. A domonkos
szerzetes egy koldulórend tagja, akinek
szavai és cselekedetei egyaránt
visszatükrözik a lelki szegénységet. A
szegénység és az igazság a domonkos
lelkiségben testvérekké válnak. A
szemlélődés ugyanennek a szegénységnek a
jele: az ember képessé válik arra, hogy
elszakadjon a testi javaktól és Istenhez
felemelkedjen. Az igazság hirdetése a
szegény szív Istenhez fordulásának lesz a
gyümölcse.
17. „Mindenképpen
szükséges, testvérek, hogy a nővérek
számára házat építsünk, még akkor is,
ha a mi házunk építését ez
késleltetné.” 1220-ban, Bolognában
mondta e szavakat Szent Domonkos, Diana
d’Andolo és társai mihamarabbi
letelepedését védelmezve. E kijelentéshez
kapcsolódóan Szent Domonkos és a nők
kapcsolatáról elmélkedhetünk.
Különleges karizmája volt arra, hogy a
nők között apostolkodjon. Prouille-ban,
Madridban, Rómában alapított női
közösségeket. A prouille-i közösséget
albigens nőkből verbuválta össze. A
tanúságtételek szerint Domonkos a nők
iránt tartozkódó, ugyanakkor nemeslelkű,
finom, gyengéd, tapintatos volt. Egyetlen
máig fennmaradt levelét a madridi
nővéreknek írta. A nővérek házai a
domonkos jelenlét lényeges jelei mindenütt
a világban.
18. „Nincsen
szükségünk lovagok segítségére, mert
angyalok védelmezik a testvérek házait.”
(Gérard de Frachet: Vitae Fratrum, 84. sz.)
Bolognában egy törvénytudó lépett be a
Rendbe, akit a rokonai igyekeztek mindenáron
lebeszélni erről a lépésről. Arra kérte
Szent Domonkost a belépéskor, hogy
rendeljen a rendház védelmére lovagokat,
nehogy a feldühödött rokonai elrabolják.
Végül is a testvér rokonai
megszégyenülten távoztak. Az angyali
segítség Szent Domonkos életszentségét
igazolja. Az evangéliumi szegénység arra
ösztönzi Isten angyalait, hogy a testvérek
segítségére siessenek; kritikus
helyzetekben angyalok táplálják őket.
Mennyi nyomás nehezedik ma is a világ
részéről azokra, akik Szent Domonkos
lelkisége szerint akarnak élni! A
természetfeletti azonban létezik, sőt ez
az igazi valóság, amelyhez képest
mindenfajta földi érték viszonylagos.
19. „Ébredj rá
arra, hogy hibáztál!” (Faenzai Rudolf
tanúságtétele) Nagyon sokszor előfordult
az, hogy a rendalapító félrevont egy
testvért és ezeket az elmarasztaló
szavakat mondta neki. Mindezt nagyon
szelíden és derűsen gyakorolta. Annyi
alázatosság volt a szemrehányásaiban és
feddéseiben, hogy a testvérek szinte
megkönnyebbülést és vigaszt éreztek.
Szent Domonkos kivételes egyéniségként
sokat szenvedett a körülötte élő emberek
fogyatékosságaitól. Ő azonban soha nem
türelmetlenül reagált ezekre a
gyengeségekre. Az
20. „Menj és
imádkozz: majd az Úr gondoskodik!” Megint
csak Faenzai Rudolf számol be e szavakról,
miután egyszer felhívta Szent Domonkos
figyelmét az alapvető élelem és ital
hiányára a kolostorban. Engedelmeskedve a
szavaknak, Rudolf elment imádkozni a
templomba: erre rögtön megoldódtak a
nehézségek és mindenkinek lett bőségesen
ennivalója. Nem feltétlenül szoros
értelemben vett csodákra kell gondolni,
hanem arra, hogy a Rendnek mindig akadtak
jótevői. Szegénynek lenni annyi, mint
Isten és az emberek kezében lenni. Az
isteni Gondviselés apostolának is
tekinthetjük szentünket. Nem egyszerűen a
természet az, amely táplál minket és nem
is csak az emberek azok, akik gondoskodnak
rólunk. A Gondviselés uralja, szükség
esetén pedig pótolhatja a természetet.
21. „Megérdemlem
azt, hogy leváltsanak, mert haszontalan és
erőtlen vagyok.” (Faenzai Rudolf
tanúságtétele a bolognai perben) Az
1221-es bolognai káptalanon mondta ezt a
rendalapító. A megdöbbent és
megzavarodott testvérek nem egyeztek bele
abba, hogy leváltsák, de azt elfogadták,
hogy definitórium irányítsa a káptalan
munkálatait. Nehéz itt megállapítani,
hogy meddig terjed az alázatosság és hol
kezdődik az őszinteség. A provence-i
sikertelen időszak és a sok gyalogos
utazás alaposan felőrölte az erejét.
Lényeges az, hogy Szent Domonkos alávetette
magát a többség akaratának. A
demokratikus szavazás mind a mai napig
jelentős szerepet játszik a Rend
vezetésében. Azt valljuk, hogy a
Szentlélek útmutatásai ezek, amelyek a
Rend mai fejlődését nagyban
meghatározzák. Szent Domonkos egész
életében fürkészte Isten akaratát és
alávetette magát a Szentlélek
vezetésének.
22. „Mihelyt
megszerveztük és megerősítettük a
Rendet, a kunokhoz megyünk, hogy a krisztusi
hitet hirdessük nekik, és hogy megnyerjük
őket az Úrnak.” (Velencei Pál
tanúságtétele) Szent Domonkos gondoskodó
szeretete megkülönböztetés nélkül
minden emberre kiterjed, a hitetlenekre is. A
modern ember nem nagyon lát túl a saját
látókörén. Ha foglalkozik is másokkal,
igen keveset törődik az ismeretlenekkel.
Mi, mai emberek, nem tudunk aggódni
azokért, akiket nem ismerünk. Viszont
elemészt minket az aggodalom önmagunkért
és szeretteinkért. A domonkos compassio
egyetemes: távolinak tűnő célokért és
emberekért is szívesen imádkozunk és
cselekszünk. A rendi misszók ügyét fel
kell karolnunk, abban a tudatban, hogy a mi
országunk is egyre jobban a missziós
területek közé fog tartozni. „A kunokhoz
megyünk”: a küldetés a pogányokhoz
közösségi és nem egyéni feladatot
jelent.
23. „Menjük tovább
és gondoljunk a mi Üdvözítőnkre!”
(Velencei Pál tanúságtétele) Szent
Domonkos utolsó útja a káptalan után
Velencéig tartott. Betegsége miatt a
rendalapító kénytelen volt lemondani
arról, hogy a kunokhoz eljusson. Miközben
erői fogytak, egyre gyakrabban gondolt a
szenvedő Krisztusra. A bűnösök iránti
szeretete és irgalmassága a szenvedő
Krisztus és az Ő Fájdalmas Anyjának a
szemlélésében gyökerezik. Konkrétan a
szentmiseáldozat bemutatásában élte meg a
mindennapi találkozást a szenvedő
Krisztussal. Továbbmenni: ez a szó
mindnyájunkat a létünkben érint.
Folytonosan tanulni kell: Jézus is mindig
tovább tudott menni az új talákozások és
próbatételek felé, egészen Jeruzsálemig.
24. „Jöjjetek,
imádjuk leborulva és sírva az Urat, aki
alkotott minket!” (Szent Domonkos
imájának újabb módjai, II) Szent Domonkos
számára az imádság elképzelhetetlen
könnyek és a szív odaadása nélkül. A
könnyek nemcsak meghatódottságot, hanem
misztikus élményt is jelölnek. Nem
egyszerű áhítat, hanem az érzelmek
kifejezése, amely a mai embert sokszor
megijeszti. Domonkos gyakran sírt, jajgatott
imádsága közben. A könnyek, a misztikus
élmények és az érzelmi megnyilvánulások
sokkal ritkábbak ma, mint a középkorban
voltak. Szent Domonkos példája mégis arra
utal, hogy a hiteles Isten-kapcsolat messze
túlmutat egy racionálisan felfogható és
megragadható tapasztalaton. Az ima mint
puszta szokás gyakran elhidegedik és
kiüresedik.
25. „Azért sírok,
mert sehol sem látom az én Rendemet.”
(Római Cecília: Szent Domonkos csodái, 7.
sz.) Szent Domonkos egyszer elragadtatásban
látta a megdicsőült Krisztust, Szűz
Máriát és a mennyországot. A szentek
között azonban nem látott domonkosokat,
mire elkezdett sírni. Jézus e szavakkal
vigasztalta meg: „A te Rendedet az anyámra
bíztam.” Mária ekkor megnyitotta
köpenyét, amely mögött Domonkos
örvendezve fedezte fel Rendjének számos
tagját. Domonkos különleges tisztelettel
viseltetett Mária iránt. Szent Domonkos
egész hivatása Máriának tulajdonítható:
Mária közbenjárására küldte el Szent
Fia Domonkost a bűnösök megmentésére. A
régi domonkos liturgia a nap első és
utolsó imáját is Máriának szánta.
Fogadalmunkat Máriának is tesszük.
Ugyanakkor Szent Domonkosnak a Rend iránti
aggodalmas szeretetét nekünk is meg kell
tapasztalnunk. Sokszor feltehetjük a
kérdést mi is: „Hol van az én Rendem?”
26. „Gondoljatok a
bűnösök nagy számára!” (Szent Domonkos
imamódjai) Ezekkel a szavakkal buzdította
Rendünk alapítója a fiatal testvéreket.
Mélységesen szerette a bűnösöket. Tüzes
vágyat érzett arra, hogy megmentse őket. A
bűnösök iránti szeretetét igyekezett a
fiatalabbaknak továbbadni. Az élet sokak
számára csak alkalom a különféle
eltévelyedésekre. Milyen sok olyan ember
van ma is, aki vakon belerohan a bűn
csapdájába! Realizmusra tanít minket:
észre kell venni, mennyire hajlamos az ember
arra, hogy Istennel szembeszegüljon. Szent
Domonkos minden ember üdvösségére
szomjúhozott.
27. „Fiacskám, a
szeretet könyvéből többet tanultam, mint
minden más könyvből. Ez a könyv mindenre
megtanít.” (Gérard de Frachet: Vitae
Fratrum, 88. sz.) Egy tudós ember tette fel
a kérdést Domonkosnak egy prédikácója
után: melyik könyvből tanulta mindazt,
amit tud. A prédikáció igazi művészet:
nemcsak annyit jelent, hogy beszélünk az
emberekhez, hanem azt is, hogy beszélünk az
emberekkel. Akár kimondatlan kérdéseikre
is meg tudunk felelni. Nincsen olyan hitbeli
vagy erkölcsi probléma, amit nagy ívben
elkerülnénk. Az egész domonkos életforma
prédikáció. A szeretet mindenre
megtanítja az embert. Szeretet minden
emberben van, de sokszor teljesen hamis,
rosszul megélt formában. Prédikálni
annyi, mint visszavezetni a szeretetet az
igazsághoz, igazzá tenni az emberben lévő
szeretetet. Sziénai Szent Katalin szerint az
a fa, amelyet a szeretet alkotott, csak
szeretetből tud élni és csak a szeretetben
képes gyümölcsöt hozni.
28. „Tanulás,
imádság, prédikáció.” (Faenzai Rudolf
tanúságtétele) E szavakban foglalta össze
Rendünk alapítója a domonkos életet.
Mindegyik szó a domonkos élet lényeges
alkotóelemét tárja fel. A tanulás az
igazsággal való állandó töltekezést
jelenti; az imádság élő és folytonosan
megújuló kapcsolat Istennel; a
prédikáció a domonkos élet apostoli
célját mutatja meg. Szent Domonkos
személyes karizmája nemcsak a domonkos
lelkiséget alapozza meg, hanem az
évszázadokon keresztül kialakuló egész
domonkos családot.
29. „Halálom után
hasznosabb leszek nektek, mint a földi
életben.” (Veronai Ventura testvér
tanúságtétele) Szent Domonkos számára a
halál nem az élet tragikus és
jóvátehetetlen megszakadása, hanem a
mennyei élet kezdete. A buzgó, a
szentéletű, a valóban krisztusi ember még
a halálban is lehetőséget lát. A
testvérek nagyon szomorúak voltak akkor,
amikor a rendalapító halálos
betegségével szembesültek. Ő azonban
azzal vigasztalta őket, hogy a mennyben
hatékonyabban fogja tudni megvédelmezni
őket, mint a földön. Az utolsó órákban
nem önmagáért, hanem a Rendért
imádkozott Jézus főpapi imájának
szavaival. Szent Domonkos halála után a
Rend még jobban felvirágzott. Az O spem
miram himnusz szavaival mondhatjuk: „Ó,
csodálatos reménység, amelyet halálod
óráján zokogó gyermekeidnek adtál,
amikor atyai gondoskodást ígértél nekik a
szükség idejére. Ó, atyánk, teljesítsd,
amit ígértél és segíts nekünk az
imáinkban! Te, aki annyi csodával mutattad
meg erődet, vess véget mindannak a
rossznak, ami sújt bennünket!”
30. „Csak Istennel,
vagy Istenről beszélt.” (Velencei Pál
tanúságtétele) A Rend későbbi
jelmondatát is visszatükrözi ez a mondat:
„Szemlélődni és a szemlélt igazságokat
továbbadni.” A domonkos lelkiséget
átjárja a kommunikáció, amelynek forrása
Isten. Nem két utat jelent ez, hanem egyet:
ha Isten jelenlétét és szeretetét
megtapasztaljuk, akkor rendelkezünk az
igehirdetés kegyelmével (gratia
predicationis). Isten üzenete először az
elménkben vesz lakást, aztán a
szívünkben a Szentlélek teszi ragyogóvá
és tüzessé, végül ajkunkon keresztül
jut el embertársainkhoz. Szent Domonkos
számára prédikálni annyi, mint Istenről
beszélni az embereknek és az emberekkel. Az
embereknek úgy beszél az Isten igéjéről,
mint tanítómester, az igazság doktora; az
emberekkel úgy beszél Istenről, hogy a
kérdéseiket meghallgatja, nehézségeiket,
bizonytalanságaikat, kétségeiket
megfontolja és megválaszolja. Az ő
nyomdokaiban járva, a Szentlélek
áttetsző, kristálytiszta eszközévé
válhatunk, világosságot és melegséget
árasztva az emberek felé. Ámen.
Szűz
Mária oltalma a Domonkos Rend felett
Május 8-án köszönti
a Domonkos Rend nagy pártfogóját, az
Istenszülő Szűzt, kifejezve ebben az
ünnepben az alapító Szent Domonkos
háláját. Szent Domonkos
Mária-tiszteletét édesanyjától, Boldog
Jankától (lásd augusztus 2.) tanulhatta,
aki kisgyermekkorában magával vitte őt
zarándokútjaira Silosba, a híres
Mária-kegyhelyre. Természetes lehetett
számukra Szűz Mária oltalma alatt élni.
A Rend bölcsője
Ha szeretünk valakit,
akkor szeretjük és elfogadjuk az
édesanyját is, és így még szorosabb és
jobb lehet a viszonyunk vele. Szent
Domonkosnak meghitt, mély kapcsolata volt
Jézussal és Máriával is. Még
szerzetesrendje megalapítása előtt,
1206-ban, a dél-franciaországi Fanjeaux-ban
élt. Egy alkalommal azon tűnődött, hogyan
helyezze biztonságba a katar eretnekségből
megtért nőket, hol alapítson kolostort
számukra. A katarok elől mindenképpen el
kellett rejteni őket, hiszen nem engedték
volna, hogy a mozgalom egyes tagjai
áttérjenek a katolikus hitre. Ezek a nők,
miután döntöttek az Egyház mellett,
teljesen szegényen, mindenféle anyagi
támogatás nélkül az utcára kerültek.
Tehát először is fedél kellett a fejük
fölé. Ebben a szükséghelyzetben Domonkos
és püspöke, Diego teljes lendülettel
dolgoztak a segítségnyújtáson. A megtért
nők nagyon aszketikus, Istennek szentelt
életet éltek, és ezt továbbra is
folytatni akarták, természetesen most már
az Egyház keretein belül, tehát kolostort
kellett alapítani számukra. Az a
legcsodálatosabb ebben, hogy Domonkos
elfogadta ezt a helyzetet és azt is, hogy ő
az, akinek most cselekednie kell. Egészen
szürke, hétköznapi szervezési munkáról
van itt szó: gondoskodni kell enni- és
innivalójukról, ruházatukról,
szállásukról. Lépésről-lépésre
fedezte fel Domonkos, hogy ebből a
szükséghelyzetből születik meg az a
közösség, amely prédikációjának
imahátterévé, „ima-oázisává”
válik, ahová mindig visszatérhet. Később
pedig testvérei prédikációjának is ez
nyújt imahátteret, sőt Rendje apostoli
tevékenységének is imaháttere,
„bölcsője” lesz.
Fanjeaux városka egy
dombon fekszik, Prouille pedig a domb alatti
síkságon. Segnadou-nak nevezik a helyet,
ahonnan Domonkos letekintve azt látta, hogy
a Szűz Máriáról nevezett prouille-i
templomra leszáll az égből egy tűzgolyó.
Ez a jelenség még két alkalommal
megismétlődött a következő két napon.
(Ennek a történetnek az emlékét
mozaiktábla őrzi ott.) Domonkos ezt jelnek
tekintette, és 1206. december 27-én ott
alapította meg a másodrendi szemlélődő
domonkos apácák kolostorát a terület
földbirtokosának és Fulcónak, a helyi
püspöknek a támogatásával. Itt el tudta
helyezni a frissen megtért nőket is. Szűz
Mária oltalmára bízta az első kolostort,
amely azóta is folyamatosan működik.
Mehrle Tamás OP
(1912-2002) szavaival: „Szent Domonkos
természetfölötti szellemére vall, hogy
előbb vetette meg a férfiak elsőrendjének
természetfölötti hátvédjét, a szigorú
életmódú, engesztelő, vezeklő női rend
alapját, s csak utána látott hozzá
magának a férfi rendnek részletesebb
megszervezéséhez.”
A testvérek
szétküldése
III. Honóriusz pápa
1216. december 16-án jóváhagyta a
Prédikátorok Rendjét. Ekkor Szent
Domonkos, miután Rómában 1217. január
18-án biztos értesülést kapott a Rend
egyetemes jóváhagyásáról, Isten
kegyelmében bízva és a Boldogságos Szűz
Mária pártfogására támaszkodva
szétküldte kettesével a testvéreket 1217.
augusztus 15-én egész Európába. Úgy
küldte a testvéreket apostoli útjukra,
ahogy Jézus küldte az apostolokat. Semmit
sem vittek magukkal az útra, bíztak a
Gondviselésben.
A legendák Domonkosnak
tulajdonitják a rózsafüzért, mégsem
szabad elfelejtenünk, hogy mai formája
hosszú évszázadok gyümölcse. Domonkos
első életrajzírói nem említik a
rózsafüzért vele kapcsolatban. A
rózsafüzér imádkozása kifejezi a Rend
Mária-tiszteletének teljességét. Mehrle
Tamás atya megfogalmazásában: „Isten
kifürkészhetetlen akaratából s végtelen
jóságából Krisztust Mária által akarta
az embereknek adni: nemcsak a megtestesülés
nagy pillanatában, hanem az idők végéig
Krisztus megváltói kegyelme
szétosztásában is. Ennélfogva az apostol,
aki azon fáradozik, hogy az ige hirdetése
által Krisztus a lelkekben megszülessék,
Máriával, a lelkek anyjával való
állandó benső kapcsolat szükségességét
érzi, keresi, és ezt a rózsafüzérben meg
is találja.”
A rózsafüzér Szűz
Mária anyai oltalmának a jele, amelyet
azért adott Szent Domonkosnak, hogy az
eretnekek megtérítésében segítségére
legyen. Lényeges eleme, hogy Máriával
közösen gondoljuk át és imádkozzuk
végig Jézus életének különféle
állomásait. Többet foghatunk fel a
megváltás titkából, ha Máriával együtt
haladunk az úton, aki Jézus Krisztussal,
vele és mellette átélte ezeket az
eseményeket. A domonkosok elmélkedve,
meditálva szeretik imádkozni a
rózsafüzért. Mialatt a Miatyánk és az
Üdvözlégy szövegét mondjuk, az aktuális
titokkal, azaz Jézus és Mária életének
egy adott eseményével foglalkozunk
gondolatban.
A domonkosok között
sok híres pártfogója és terjesztője volt
ennek az imamódnak, például Boldog Longo
Bertalan (lásd október 6.). XIII. Leó
pápa Valle di Pompejit (Boldog Longo
Bertalan művét) a világ plébániájának
nevezte, s a Rómában lévő zarándokok
figyelmébe ajánlotta; Szent X. Piusz pápa
jóváhagyta az Egyetemes Rózsafüzér
Társulatot, sőt elsőként ő maga lépett
be. Longo kezdeményezte, hogy az egész
világon együtt imádkozzák a
rózsafüzért.
Számtalan
rózsafüzértársulatot alapított a Rend
szerte a világon. A domonkos
Mária-tisztelet jeleként templomokat és
kolostorokat neveztek el Szűz Máriáról,
gyakran a Rózsafüzér Királynőjéről. A
magyar domonkos atyák budapesti rendházukat
templomukkal együtt a Rózsafüzér
Királynőjéről nevezték el. Soproni
templomuk is a rózsafüzér szentélye. A
domonkos nővérek hódmezővásárhelyi
kolostora szintén ezt a nevet viseli. Mindez
Szűz Máriába és a hozzá intézett
imádságba vetett bizalmukat tanúsítja.
Októberenként a Rózsafüzér Királynője
ünnepe kapcsán kb. 40 000 fős
zarándoklatot vezetnek a francia domonkosok
Lourdes-ba.
A rendi fogadalom
A testvérek és az
apácák fogadalmuk szövegében
engedelmességet ígérnek Istennek, a
Boldogságos Szűz Máriának, Szent Domonkos
Atyánknak, a Rend Általános Főnökének
és az apácák házuk Főnöknőjének is. A
világi domonkosok ígéretének szövegében
is szerepel Mária. Tehát a fogadalomtétel
szövege is tanúsítja, hogy mennyire
tiszteljük Máriát, milyen nagy a
belévetett bizalmunk.
A Szászországi Boldog
Jordán által írt Könyvecske a
Prédikátorok Rendjének kezdeteiről című
13. századi dokumentum 120. pontjában ezt
olvashatjuk a „Salve Regina” ének
bevezetéséről:
„Az előbb említett
Bernát testvér (sátáni kísértések
miatti – a szerk.) kegyetlen gyötrődése
volt az első alkalom, melynek hatására
bevezettük Bolognában a ‘Salve Regina’
antifóna éneklését a kompletórium után.
Ebből a házból kezdett elterjedni az
egész lombardiai provinciában, és így
végül az egész Rendben szokássá vált.
Hány emberből csalta ki az alázat
könnyeit Krisztus tiszteletreméltó
anyjának ez a szent dicsérete? Hány
hallgatójának és éneklőjének
tisztította meg az érzelmeit, puhította
meg keménységét, vagy adott lelkesedést
szívükbe? Vagy nem hisszük, hogy
Megváltónk anyja gyönyörködik az ilyen
dicséretekben, és megörvendezteti a
magasztalás? Egy mélyen vallásos, hitelre
méltó férfi mondta nekem, hogy gyakran
látta lélekben, amikor a testvérek
énekelték: ‘Légy azért szószólónk’
maga az Úr anyja leborul Fia előtt és
kéri őt az egész Rend megmaradásáért.
Ezt azért említettem meg, hogy az ezt
olvasó testvérek áhítatát még jobban
ösztönözze a Szent Szűz dicséretére.”
Azóta elterjedt ez a
szokás az egész világon, és szinte minden
szerzetesrendben ezekkel a szavakkal
fordulnak Máriához, anyai oltalmát kérve
a nap végén, mielőtt aludni térnek.
Salve Regina, mater
misericordiae
vita, dulcedo, et spes
nostra, salve!
Ad te clamamus, exules
filii Hevae,
Ad te suspiramus
gementes et flentes
in hac lacrimarum
valle.
Eia, ergo, advocata
nostra!
Illos tuos misericordes
oculos ad nos converte!
Et Jesum, benedictum
fructum ventris tui
nobis post hoc exilium
ostende!
O clemens, o pia, o
dulcis virgo Maria!
Magyar fordítása:
Üdvözlégy
Királynő, irgalmasság anyja!
Életünk,
édességünk, reménységünk, üdvözlégy!
Hozzád kiáltunk,
Évának számkivetett fiai,
hozzád sóhajtozunk
sírva és zokogva
e siralom völgyéből.
Fordítsd reánk
tehát,
Szószólónk, irgalmas
szemedet,
És e számkivetés
után mutasd meg nekünk Jézust,
méhednek áldott
gyümölcsét,
Ó, irgalmas, ó,
kegyelmes, ó, édes Szűz Mária!
A domonkos pápák és
a rózsafüzér
Szent V. Piusz pápa
(lásd április 30.) erőteljesen
szembeszállt azokkal, akik a katolikus hit
ellen fordultak. Emlékezetes a török
hajóhad ellen szervezett hadjárata. A
keresztény fejedelmek Lepantónál 1571.
október 7-én kivívott győzelmét ő a
Rózsafüzér Királynője
közbenjárásának tulajdonította. Ettől
indíttatva elrendelte ünnepét 1572-ben.
Vallásos buzgósága annyira közismert
volt, hogy Szulejmán török szultán Szeged
ostromakor azt mondta, hogy a keresztények
csapataitól és fegyvereitől nem fél,
annál inkább pápájuk imádságától.
Boldog XI. Ince pápa
(lásd július 7.) is óriási erővel
dolgozott a törökök elleni keresztény
összefogásért. Személyes
elkötelezettsége, folyamatos imádságai,
az egész világot fölrázó felhívásai
nem maradtak eredménytelenül. A török
hadsereg július 12-én Bécs alá ért és
ostrom alá vette a várost. Az összefogás
eredményeként (amiben a pápának is
szerepe volt) a császár, a lengyel király,
a birodalmi rendek és a magyar királyi
sereg két hónap múlva (szeptember 12-én)
fölszabadította Bécset. A törökök
hatalmas veszteséggel, fejvesztve
menekültek.
Tekintettel Szűz
Mária oltalmára, Boldog XI. Ince Ince pápa
hálából elrendelte, hogy e napon,
szeptember 12-én Szűz Mária nevét
ünnepelje meg az Egyház a törököktől
való szabadulás emlékére. A törökök
próbáltak még ellenállni, de a győztes
hadjárat folytatódott, és hamarosan
felszabadult Esztergom, Buda, Belgrád.
Montforti Grignon Szent
Lajos Mária
Különösen is
szeretném kiemelni Montforti Grignon Szent
Lajos Máriát (lásd április 28.), aki az
Egyház híres szentje, de kevéssé
ismeretes róla, hogy egyházmegyés papként
belépett a harmadrendi domonkosok közé.
Tanítása tömören kifejezve: „Mária
által Jézushoz”. A rózsafüzért széles
körben terjesztette. Aki szereti ezt az
imádságot, az megtapasztalja az
Istenszülő Szűz anyai oltalmát.
Világhírű, ma is aktuális könyve:
„Értekezés a tökéletes
Máriatiszteletről” magyar nyelven is
hozzáférhető. Alapvető lelki olvasmány,
amely segít eligazodni, hogy ne tévutakon
járjunk, hanem megtaláljuk az igazi utat
Máriához az önátadás által.
Montforti Grignon Szent
Lajos Mária felajánló imája:
„Istenem, én, mint
hűtlen, bűnös gyermeked, előtted és a
mennyei udvar színe előtt megújítom,
megerősítem és a te kezedbe teszem
keresztségi fogadalmamat Szűz Mária, a
világ győzelmes királynője által. Ellene
mondok az ördögnek, minden
csábításának, pompájának, bármikor és
bármilyen ravasz módon közeledne is.
Fölajánlom és
átadom magamat Szűz Mária Szeplőtelen
Szíve által Jézus Szentséges Szívének.
Azért, hogy ezt Isten kegyelméből képes
legyek megvalósítani, a Boldogságos Szűz
Máriát anyámmá és királynőmmé
választom és így kívánok neki
engedelmeskedni. Jézusom, Szűzanyám,
mindent átadok Nektek, hogy ti
rendelkezzetek velem. Égi Édesanyám és
Királynőm, te ajánld föl imáimat,
áldozataimat a Szentháromságnak. Testemet,
lelkemet, minden külső és belső javamat,
a múlt, a jelen és a jövőbeli
jócselekedeteim minden értékét neked
adom.
Szűzanyám,
gyöngeségem tudatában kérlek téged,
kegyelmeid által segíts, hogy mindent
szeretettel tudjak végezni; hogy szeretettel
tudjam elvállalni és hordozni mindennapi
keresztjeimet. Mindent Isten szent akarata
szerint kívánok tenni, ami egyben a
Szeplőtlen Szív óhaja is.
Mindezek
megvalósításához kérem a jó Isten
kegyelmét, a Szűzanya és minden szent
közbenjárását és segítségül hívom a
szent angyalokat. Ámen.”
A domonkos öltözék
A Domonkos Rend
ruházatának (habitusának) része a
skapuláré, aminek jelentése vállruha. A
nővérek és a testvérek hosszú fehér
skapulárét hordanak, ami válltól egészen
a ruha hosszáig lelóg végig, elöl és
hátul egyaránt. A világi közösségek
tagjai a testvérek ruhájának anyagából
kapják meg beöltözéskor (a rendbe
lépéskor) „miniatűr” skapuláréjukat,
ami 2 db kb. 6 x 6 cm-es kis fehér
négyzetből áll, melyeket szalag köt
össze. Ezt vagy ruhájuk alatt vagy egyéb
helyen (imakönyvükben, táskájukban)
állandóan maguknál hordják.
A rendi ruha és
különösen a skapuláré Szűz Mária és
Boldog Regináld (lásd február 12.)
nevéhez fűződik. A Szászországi Boldog
Jordán-féle Könyvecske 56-57. pontja így
tanúskodik erről: „Regináld mester
csodálatos felvétele Rómában. Ugyanebben
az évben (1218-ban), amikor Domonkos mester
Rómában tartózkodott, az Orleans-i Szent
Ányos templom dékánja (Regináld) oda
érkezett, azzal a szándékkal, hogy a
tengeren túlra utazik. Nagy hírű férfi
volt, kiválóan képzett, sokfelé ismert,
aki öt évig tanított kánonjogot
Párizsban. Mikor tehát Rómába érkezett,
súlyos betegség támadta meg. Domonkos
mester néhányszor meglátogatta őt,
biztatta a krisztusi szegénységre és a
Rendjéhez való szabad csatlakozásra, és
rá is vette, hogy beleegyezzen a Rendbe
való belépésbe úgy, hogy fogadalommal
kötelezte magát. Boldog Regináld
megszabadult tehát súlyos betegségéből
és a szinte reménytelen veszélyből, de
nem az isteni csoda ereje nélkül. Ugyanis
lázrohamai közben láthatóan eljött
hozzá az Ég Királynője, a Boldogságos
Szűz Mária, és szemeit, fülét, orrát,
száját, köldökét, kezét és lábát a
magával hozott, valamilyen gyógyító
kenettel kente meg, ilyen szavak
kíséretében:
‘Megkenem lábaidat
szent olajjal a békesség evangéliumának
hirdetésére.’ Egyúttal a Rend teljes
ruháját is megmutatta neki. Tüstént
meggyógyult tehát, és annyira hirtelen
teljesen felépült, hogy az orvosok, akik
már teljesen lemondtak a
felgyógyulásáról, gyógyulásának jeleit
látva elcsodálkoztak.
Ezt a nyilvánvaló
csodát sok, még ma is élő embernek
később maga Domonkos mester mondta el.
Amikor egyszer ezt többeknek elmondta
beszélgetés közben Párizsban, én magam
(Jordán) is jelen voltam.”
Tehát a domonkosok
ruházatukat tekintve is kapcsolatban vannak
Szűz Máriával. A beöltözési szertartás
része a ruhák megáldása. A domonkosok
úgy tekintik a skapulárét, a vállruhát,
mint a Szűzanya védőruháját, mintegy „páncélinget”,
ami védelmet nyújt a gonosz elleni harcban.
Jól kell ezt érteni. Nem valamilyen
babonáról van szó, hanem sokkal inkább
arról, hogy ez a megáldott ruhadarab Szűz
Máriára emlékeztet minket, anyai
oltalmára, arra, hogy tőle kaptuk és, hogy
ő figyel ránk, velünk van, az övéi
vagyunk. A rózsafüzér mint tárgy a
domonkos öltözék része: a nővérek és a
testvérek övükön hordják, a világiak is
szeretik maguknál tartani. A test és a
lélek egységben van, amikor kezünkben egy
megáldott rózsafüzérrel imádkozunk.
A rendi név
A Rendbe lépéskor új
védőszentet, azaz rendi nevet kap a
jelentkező. A domonkos Mária tiszteletről
tanúskodik, hogy sokan választják a
Rózsafüzér Királynőjét
védőszentjüknek. Még a 20. század
közepéig szokásban volt, hogy minden
szerzetes (férfi létére is) a rendi neve
mellé megkapta még a Mária nevet is, mint
például Grignon Szent Lajos Mária. Ma sem
ritkaság ennek a névnek a választása.
Ábrázolások
Képzőművészeti
alkotásokon gyakran ábrázolják Máriát
kitárt karral, köpenye alatt elrejtve a
domonkosok sokaságát. Így jelenítik meg a
Domonkos Rend feletti oltalmát. Egy legenda
szerint Domonkos egyszer elragadtatásában
betekintést nyert a mennyországba. Kereste
a szentek között testvéreit, de sehol sem
látta őket. Ekkor könnyekre fakadt. Jézus
azonban megvigasztalta, mondván, hogy azért
nem látja a domonkosokat, mert őket
Anyjára bízta. Ekkor Szűz Mária kitárta
karját és megmutatta, hogy palástja alatt,
az ő oltalmában vannak a testvérek.
Elterjedt forma a Rózsafüzér Királynője
ábrázolás is, amikor a gyermek Jézust
ölében tartó Szűzanya a jobbján
térdelő Szent Domonkosnak nyújtja a
rózsafüzért. Sok esetben a balján
Sziénai Szent Katalin térdelő alakja is
látható. A domonkosok által épített
budapesti (Thököly úti) templom
főoltárán carrarai fehér márványból
formálták meg ezt. A világhírű lourdes-i
Rózsafüzér bazilika bejárata feletti
dombormű is ezt a jelenetet ábrázolja.
Fanjeaux-ban, azon a
helyen, ahol Szent Domonkos élt, ma egy
emlékházat találunk, amelyet gyakran
látogatnak zarándokok. A 13. századi
eredeti épület megmaradt néhány
tégláját beépítették a jelenlegi falba.
Az emlékszoba kápolnaként szolgál. Szent
Domonkos ereklyéjén kívül a
legszemélyesebb emlék, amelyet ott
láthatunk, a silosi Szűz Mária szobor
másolata: arany és kék színűre festett
ülő Madonna az áldást adó gyermek
Jézussal.
Szűz Máriának a
Domonkos Rend feletti anyai oltalmát
pusztán a létezésünkben is
megtapasztalhatjuk.
Hiszen önmagában már
az is elgondolkodtató tény, hogy a
kereszténység 2000 évéből 800-at megélt
ez a szerzetesrend és még fennáll, él,
működik. Hála érte.
Litánia
Szent Domonkos tiszteletére
Uram, irgalmazz
nekünk!
Krisztus, kegyelmezz
nekünk!
Uram, irgalmazz
nekünk!
Krisztus, hallgass
minket!
Krisztus, hallgass meg
minket!
Mennyei Atyaisten,
Megváltó Fiúisten,
Szentlélek Úristen,
Szentháromság egy
Isten,
Irgalmazz nekünk!
Szentséges Szűz
Mária,
Istennek Szent Anyja,
Szüzeknek Szent
Szüze,
Domonkos Rend
oltalmazója,
Könyörögj
érettünk!
Szent Domonkos Atyánk,
Krisztusnak barátja,
Az emberek barátja,
Könyörögj
érettünk!
Boldog
Boldog Mannesz
édestestvére,
Apostoli férfiú,
Szentlélek felé
szívedet megnyitó,
Könyörögj
érettünk!
Sziklaszilárd hitű
kanonok,
Az első papi rend
megalapítója,
A Hitszónok Rend
Atyja,
Egészen krisztusi
ember,
Könyörögj
érettünk!
A bűnösökért
éjszakákon át vezeklő,
A bűnösöket
megkönnyező,
Kinek Isten minden
imáját meghallgatta,
Sok csoda
kieszközlője,
Könyörögj
érettünk!
Kiben Isten csodás
ereje megmutatkozott,
Eretnek vidéken is
Istenről daloló,
Mindig gyalog
vándorló,
Bátor prédikátor,
Könyörögj
érettünk!
Minden kényelemről
lemondó,
Kinek nem volt saját
fekhelye,
Szegénységben élő
szerzetes,
Önmagát egészen
Istennek ajándékozó,
Könyörögj
érettünk!
Isten engedelmes
szolgája,
Szűzi tiszta életet
élő,
Csak Istenről vagy
Istennel beszélő,
Isten szeretetét
énekelve hirdető,
Könyörögj
érettünk!
Isten Anyjának nagy
tisztelője,
Nagyasszonyunk kedves
fia,
A rózsafüzér
megalapítója,
Szűz Mária oltalmára
támaszkodó,
Könyörögj
érettünk!
Testvéreiről atyaian
gondoskodó,
Önmagáról
alázatosan lemondó,
Hatvan kolostort
alapító,
Tevékeny és mégis
szemlélődő,
Könyörögj
érettünk!
Szentéletű tanító,
A jézusi úton járó,
Irgalmas szívű
elöljáró,
Kit Jézus a jó halál
kegyelmével megajándékozott,
Könyörögj
érettünk!
A lelkeket megtérésre
szólító,
Papi hivatásokat
kiimádkozó,
Egyházat megújító,
Követőiért halála
után közbenjáró,
Könyörögj
érettünk!
Istennek Báránya,
Ki elveszed a világ
bűneit,
Kegyelmezz nekünk!
Istennek Báránya,
Ki elveszed a világ
bűneit,
Hallgass meg minket!
Istennek Báránya,
Ki elveszed a világ
bűneit,
Irgalmazz nekünk!
Krisztus, hallgass
minket,
Krisztus, hallgass meg
minket,
Uram, irgalmazz
nekünk,
Imádkozzál
érettünk, Szent Domonkos Atyánk,
Hogy méltók
lehessünk Krisztus ígéreteire!
Könyörögjünk:
Mindenható Úristen,
kérünk, engedd, hogy
Szent Domonkos, aki a
mi példaképünk,
közbenjárónk legyen
nekünk,
kik bűneink terhe
alatt szenvedünk.
A mi Urunk, Jézus
Krisztus által. Ámen.
Urunk Jézus Krisztus,
te egykor meghívtad
Egyházadba
Szent Domonkos
családját,
hogy hirdesse az
evangéliumot.
Kérünk, küldj
ugyanúgy ma is apostolokat aratásodba.
Adj nekik bátorságot,
bölcsességet és kegyelmet,
hogy az emberek előtt
méltóképpen tegyenek tanúságot
halálodról, föltámadásodról és
dicsőséges eljöveteledről.
Engedd, hogy
legszentebb édesanyádnak,
Rendünk
pártfogójának közbenjárására
legyünk a hit
védőivé,
a közömbösséget és
a bűn sötétségét szétoszlató fénnyé,
aki mindig velünk
vagy.
Szent Domonkos,
könyörögj érettünk. Ámen.
Last updated 22 február, 2015 by Nikolett Muranyi